Senaste nyheter

Kriget i Ukraina

Här samlas ett axplock av forskarröster som ger perspektiv och fördjupar förståelsen av Rysslands invasion av Ukraina. Även artiklar om evenemang och andra händelser på detta tema samlas här.

Nyhetsbrevet Apropå

I nyhetsbrevet Apropå från Lunds universitet kommenterar några av våra 5000 forskare aktuella samhällshändelser samt belyser viktiga, och ibland bortglömda, frågor.

Hållbarhet

Klimatet och förutsättningarna för kommande generationer att leva i en hållbar värld är högaktuella frågor. Vid Lunds universitet finns ledande forskning som söker lösningar på några av vår tids största samhällsutmaningar. Här hittar du nyheter om hållbarhet, miljö och klimat.

Konst, kultur och vetenskap

Konst och kultur bidrar till att vi människor lättare förstår samhället och oss själva. Det stimulerar till självreflekterande, ifrågasättande och innovation. Konst och kultur ger oss också möjlighet att hysa hopp och visioner och föreställa oss tänkbara framtider, vilket i sin tur ger möjlighet till att förbättra vår värld och människors villkor.