2015 års Rausingpris tilldelas Sune Nordgren

Sune Nordgren

Konstentreprenören Sune Nordgren får Rausingska humanistpriset 2015. Vi känner honom genom spännande konstutställningar, upprörda debatter och oväntade sammanhang.  Han har varit en vital del av kulturlivet både i Sverige och internationellt sedan 1970-talet.  Priset delas ut i samband med Rausingföreläsningen som avslutar Humanist- och teologdagarna den 17-18 april.

Sune Nordgrens meritlista är lång och varierad. Här några nedslag som ger en antydan om spännvidden i hans karriär.

Sune Nordgren är utbildad grafiker från Grafikskolan Forum i Malmö och har studerat konsthistoria och ekonomisk historia vid Lunds Universitet. På 1970-talet startade han tidskriften och förlaget Kalejdoskop och syntes under 1980-talet flitigt som konstkritiker och redaktör/programledare i press, radio och tv.

Under 1990-talet inleddes Sune Nordgrens musei- och konsthallskarriär. Som chef för Malmö konsthall producerade han bland annat utställningen ”Särlingar” 1991. Katalogen har undertiteln ”art brut/outsider art” och det är detta utställningen handlade om – avvikare, särlingar och deras konst. Frågan om genier eller andra, temat för 2015 års HT-dagar var högst relevant i utställningen 1991 och är fortfarande högaktuell. Det är också ett tema som fortsatt att intressera Sune Nordgren.

Efter tiden på Malmö konsthall följde bland annat ett uppmärksammat chefskap för BALTIC Centre for Contemporary Art i Gateshead, Storbritannien.  2003 rekryterades Sune Nordgren  till att skapa ett nytt Nationalmuseum för konst, arkitektur och design  i Oslo. Uppgiften innebar kontroversiella sammanslagningar och samlokaliseringar av inarbetade institutioner.  Att arbetet också innebar omlokalisering av norska ikoner, verk av genier och/eller särlingar som Munch med flera, skapade svallvågor i kulturdebatten.

Tillbaka i Sverige var Sune Nordgren projektledare för Vandalorum, ett centrum för konst och design i Värnamo och skapade Kivik Art Centre på Österlen i Skåne 2007 där han fortfarande är verksam.

Till HT-dagarna 2015 kommer han direkt från New York, där han tillsammans med Norges drottning Sonja inviger en utställning med anknytning till grafikpriset The Queen Sonja Print Award. Han avslutar HT-dagarna som i år har temat ”Genier och andra” med att hålla den så kallade Rausingföreläsningen. Titeln på föreläsningen är ”Särlingar i konsten”