4 000 skånska fötter ska analyseras - ny diagnosmetod ska minska risken för fotsår och amputation

Vinnova har anslagit 3,7 miljoner kronor som ska användas till att undersöka 2 000 skåningars fötter i en stor studie där en ny diagnostikmetod ska utvärderas. Metoden syftar till att finna personer med diabetes som riskerar att utveckla fotsår. 380 miljoner människor beräknas idag leva med diabetes varav 400 000 i Sverige.

Av alla amputationer av fötter och ben genomförs cirka 40-50 procent på personer med diagnosen diabetes. Det är ofta ett resultat av så kallad perifer sensomotorisk neuropati, dvs. sjukdom i nervstammarna i ben och armar. Neuropati utvecklas smygande, vilket gör att patienter med diabetes inte alltid i tid reagerar på en försämrad känsel i fötterna. Fotkomplikationer, och behandlingen av dessa, är mycket kostnadskrävande men innebär framför allt ett stort lidande för den som drabbas och kan till och med vara livshotande.

- Vi har stora problem med diagnostiken av neuropati i fötter hos diabetespatienter idag och när det väl upptäcks har man redan ökad risk för att utveckla fotsår, vilket orsakat ett stort lidande hos de som drabbas. Genom att tidigt upptäcka känselförändringar hos personer med diabetes kan risken för fotsår och amputationer minskas säger Eero Lindholm, överläkare på kliniken för Endokrinologi på Skånes universitetssjukhus i Malmö.

Vinnovas anslag har getts till ett stort samarbetsprojekt som bland annat omfattar tre forskningsstudier under tre år. Syftet med studierna är att undersöka om så kallad MultiFrekvens Vibrametri (MFV) kan användas för att identifiera vibrationströsklar som kan förutspå ökad risk för fotsår hos patienter med diabetes.

MFV-metoden fungerar ungefär som ett hörseltest - patienten placerar utvald del av fotsulan på en tapp som vibrerar med olika frekvenser och intensitet. När patienten uppfattar att vibrationerna i tappen trycker han/hon på en knapp och släpper knappen när vibrationerna avtagit. Ett datorprogram indikerar, utifrån ett så kallat normalmaterial, om patienten har normal eller sämre känsel. Metoden är objektiv till skillnad från nuvarande mätmetoder som är subjektiva och varierar beroende på vem som utför testet. Nuvarande tester upptäcker i regel neuropatin sent.

- Vi har använt Multifrekvens Vibrametri sedan många år på händer där vi vet att metoden upptäcker sensorisk neuropati mycket tidigt. Vår förhoppning är att vi ska få samma goda resultat även när det gäller fötter, säger Lars Dahlin, professor i handkirurgi vid Lunds universitet och överläkare på Skånes universitetssjukhus.

Studierna genomförs i samarbete mellan tre parter, avdelningen för Handkirurgi, kliniken för Endokrinologi i Malmö/Lund vid Lunds universitet och Skåne universitetssjukhus samt VibroSense Dynamics.

I sin motivering framhåller Vinnova att VibroSense Dynamics ”funnit en bra ny applikation till sin teknik att mäta neuropati och potentialen bedöms därmed god att företaget ska kunna växa. Projektgruppen bedöms vara både kompetent och mycket engagerade. Genomförandeplanen visar att företaget har kompetens att genomföra projektet.”

Katrin Ståhl