66 500 sökte utbildning vid Lunds universitet

Den 18 april var sista dagen att anmäla sig i tid till höstens kurser och program. När anmälan stängde vid midnatt hade cirka 66 500 personer sökt något utbildningsalternativ vid Lunds universitet. Drygt 29 000 av dessa hade Lunds universitet som sitt förstahandsval.

Till samtliga universitet och högskolor i Sverige inkom 367 515 anmälningar, en minskning med drygt två procent jämfört med förra året. Lunds universitet följer trenden med minskat söktryck – både det totala antalet sökande och antalet förstahandssökande till universitetet är färre än i fjol.

Enligt Susanne Wadsborn Taube, avdelningschef på Universitets- och högskolerådet (UHR), beror nedgången i antalet anmälningar främst på två saker: Dels leder den goda konjunkturen till att många väljer jobb framför studier på högskolenivå, dels är de aktuella ungdomskullarna mindre nu jämfört med för några år sedan.

Följande fem program vid Lunds universitet har flest förstahandssökande:

1. Juristprogrammet, 1 702 förstahandssökande (6 197 sökande totalt)
  2. Ekonomie kandidatprogrammet, 1 218 förstahandssökande (4 830 sökande totalt)
  3. Läkarprogrammet, 1 128 förstahandssökande (5 103 sökande totalt)
  4. Psykologprogrammet, 895 förstahandssökande (3 910 sökande totalt)
  5. Civilingenjörsprogrammet i industriell ekonomi, 571 förstahandssökande (2 075 sökande totalt)

Följande fem kurser vid Lunds universitet har flest förstahandssökande:

1. Juridik: Nätburen kurs i arbetsrätt, 413 förstahandssökande (1 915 sökande totalt)
  2. Nationalekonomi: grundkurs, 316 förstahandssökande (935 sökande totalt)
  3. Juridik: Förvaltningsrätt med offentlighet och sekretess, 315 förstahandssökande (1 424 sökande totalt)
  4. Statistik: grundkurs, 304 förstahandssökande (626 sökande totalt)
  5. Företagsekonomi fortsättningskurs 31-60 hp (kurspaket), 230 förstahandssökande (372 sökande totalt)

Den 13 juli får de sökande sina antagningsbesked. De som har blivit antagna eller reservplacerade måste sedan lämna svar senast den 28 juli för att behålla sin plats. Antagningsbeskeden efter det andra urvalet publiceras den 3 augusti.

Anmälan är nu stängd, men de utbildningar som har platser kvar efter det första urvalet kan öppna igen för sen anmälan tidigast den 14 juli. De kommer då att vara märkta med ”Öppen för sen anmälan” på Antagning.se.

Mer information finns på www.uhr.se och http://statistik.uhr.se/.