Anne Ramberg håller årets Anna Lindh-föreläsning

Anne Ramberg. Foto: Micke Lundström

Företag behöver ta större ansvar när det gäller att värna och kämpa för mänskliga rättigheter runt om i världen. På vägen dit kan även jurister spela en avgörande roll. Det säger årets Anna Lindh-talare Anne Ramberg, generalsekreterare i Sveriges Advokatsamfund.

Anna Lindh-föreläsningen hålls den 6 oktober kl. 18.00 i Universitetshuset aula i Lund. Det är tolfte året i rad som Raoul Wallenberg-institutet och Lunds universitet anordnar en föreläsning till förre utrikesministern Anna Lindhs ära.

Anne Rambergs föreläsning har titeln “Business and Human Rights – can business meet the challenge?”

– I en tid då mäktiga företagsintressen opererar i en värld präglad av krig, miljöhot, massmigration och kamp om råvaror är det nödvändigt att affärslivet i högre grad anammar och i realiteten förverkligar de humanistiska värderingar som Human Rights bygger på. Stora framsteg har gjorts, men mycket mer måste göras. Det kommer inte att kunna ske utan kamp. Och i det arbetet kan även juristerna göra viktiga insatser, säger Anne Ramberg.

Morten Kjaerum, chef för Raoul Wallenberg-institutet, säger att det runt om i världen finns en rörelse för att företag ska ta ökat ansvar.

– Ett tal som utvecklar hur företag på ett konkret sätt kan bidra till att stärka mänskliga rättigheter är väldigt viktigt. Detta är en fråga som gäller alla länder, säger han.

Föreläsningen är öppen för allmänheten. Anmälan sker till Akademiintendenturen via overmarskalk [at] rektor [dot] lu [dot] se (overmarskalk[at]rektor[dot]lu[dot]se)

Vad: Anna Lindh-föreläsning av Anne Ramberg, generalsekreterare i Advokatsamfundet
Var: Universitetsaulan, Universitetshuset i Lund
När: 6 oktober kl 18.00

Föreläsningen arrangeras av Raoul Wallenberg-institutet, Anna Lindh Memorial Fund, Lunds universitet och Utrikespolitiska föreningen i Lund.

Kontakt

För frågor kontakta Akademiintendenturen: overmarskalk@rektor.lu.se046-222 70 06