Anpassa bostäder för äldre – det lönar sig

En stor svensk-tysk studie visar att trots betydande investeringar i det korta perspektivet lönar det sig sannolikt att på längre sikt anpassa bostäder för äldre i större skala. Kostnaden för att avlägsna de fem miljöhinder i Sverige som skulle vara till störst nytta för de äldre är betald inom drygt ett år genom minskade kostnader för hemtjänst.

Resultaten publiceras i den vetenskapliga tidskriften International Journal of Environmental Research and Public Health.

- De initiala investeringarna kompenseras genom att de äldre kan bo kvar hemma längre och inte blir lika beroende av hemtjänsten, säger artikelns försteförfattare Björn Slaug, forskningsingenjör vid CASE, Centre for Ageing and Supportive Environments, Lunds universitet.

Forskarna har genom att integrera data från den europeiska studien ENABLE-AGE - insamlade med bedömningsverktyget Housing Enabler - med officiella data från nationella myndigheter i Sverige och Tyskland genomfört en ny kostnad-nyttoanalys.

De fem miljöhinder i bostaden som skulle vara till störst nytta för de äldre i Sverige om de avlägsnades i förhållande till investeringen för bostadsanpassningen var:

1. Väggskåp/förvaringsmöjligheter i köket placerade för högt

2. Avsaknad av stödhantag vid dusch/bad och/eller toalett

3. Dörrar i entrén som inte stannar i öppet läge/stängs snabbt

4. Otillräckliga manöverytor kring vitvaror/förvaringsenheter i köket

5. Höga trösklar och/eller trappsteg vid entré

Data från ENABLE-AGE omfattar cirka 400 personer och deras bostäder i Sverige och lika många i Tyskland. Den studerade gruppen är äldre-äldre, i detta fall +80 år. Resultaten har översatts till nationella förhållanden och att ta bort de fem miljöhindren i Sverige skulle kosta cirka 750 miljoner kronor. Medan den årliga besparingen av minskad hemtjänst beräknas till runt 600 miljoner. Vilket skulle innebära att den initiala kostnaden är betald efter drygt ett år.

I Sverige kostar bostadsanpassningar för äldre och personer med funktionsnedsättningar totalt runt en miljard kronor om året. Kostnaderna för hemtjänst för äldre överstiger 30 miljarder per år.

Erik Skogh

Kontakt

Björn Slaug, forskare CASE, Centre for Ageing and Supportive Environments, Lunds universitet, 046-2221838 bjorn.slaug@med.lu.se