Årets hedersdoktorer vid Juridiska fakulteten

Anders Kruse, f.d ambassadör och jurist med lång internationell erfarenhet och professor Rosemary Rayfuse med expertis inom folkrätt, internationell miljörätt och havsrätt har utsetts till hedersdoktorer vid Juridiska fakulteten.

Anders Kruse är född 1942 och är alumn vid Lunds universitet där han avlade juristexamen 1969. Han har därefter tjänstgjort vid olika tingsrätter och hovrätter i norra Sverige. Han har också varit chefsjurist vid Arbetsmarknadsverket och verksam vid Utrikesdepartementet tills han gick i pension som ambassadör 2007. Kruse har haft flera uppdrag för Sverige i EU-domstolen.

Anders Kruse har även varit chef för UD:s rättssekretariat för EU-frågor. Han har också medverkat vid FN och andra organ i förhandlingar om internationella sanktioner.
Anders Kruse föreläser regelbundet om EU-rätt vid Lunds universitet och har deltagit i många av juridiska fakultetens forskningsseminarier med doktorander och seniorforskare. Anders Kruse har spelat en betydelsefull roll för EU-rättens genomförande i den svenska rättsordningen och för spridningen av kunskap om och förståelse för EU-rätten i Sverige.

Professor Rosemary Rayfuse, född 1957, är professor vid University of New South Wales, Sydney, Australien. Rosemary Rayfuse forskar och undervisar inom folkrätt i allmänhet och mer specifikt inom havsrätt och internationell miljörätt. Hennes forskning har särskilt fokuserat på internationell styrning och reglering (governance) av haven, fiske och skydd av den marina miljön i områden utanför nationell jurisdiktion, och effekter av klimatförändringarna på internationell rätt.
Rosemary Rayfuse är författare/medförfattare till flera böcker, och har ett stort antal publikationer i högt rankade internationella peer review tidskrifter. Hon är ledamot av redaktionskommittén för flera vetenskapliga tidskrifter och ledamot av viktiga internationella organisationer som verkar inom hennes ämnesområden.

Rosemary Rayfuse var s.k Conjoint Professor vid Juridiska fakulteten 2010-2013, och har bidragit mycket aktivt till den vetenskapliga miljön vid fakulteten, särskilt inom internationell rätt och miljörätt.