Att åldras med funktionsnedsättning

rullstol
Foto: Mostphotos

Idag lever många med en neurologisk funktionsnedsättning betydligt längre än vad som tidigare var vanligt[. Samtidigt finns en ökad risk att drabbas av olika åldersrelaterade sjukdomar som hjärt-kärlsjukdom, bland annat genom för mycket stillasittande.
I en serie artiklar under veckan 2-6 februari kommer forskare från tre forskargrupper vid Lunds universitet berätta mer om sin forskning kring att åldras med en funktionsnedsättning.

Vid Lunds universitet pågår nu flera större studier om att åldras med funktionsnedsättning. Frågor som forskarna söker svar på är hur individen påverkas i ett livsperspektiv av att åldras med en funktionsnedsättning. Vad innebär detta för sjukvården och äldreomsorgen – finns kunskapen att ta hand om äldre med olika former av funktionsnedsättningar? Och hur kan livsstilsförändringar och hjälpmedel bidra till ett bättre liv?

Temaveckans alla artiklar:

Måndagen den 2 februari 2015:

• Vara aktiv i vardagen nyckeln till hälsa
  • Rehabilitering är mycket mer än bara träning

Tisdagen den 3 februari 2015:

• Mindre aktiv på grund av rädsla för fall
  • Hjärnskador efter fall hos äldre allt vanligare

Onsdagen den 4 februari 2015:

• Aktiviteter i vardagen är också träning
  • Viktiga prioriteringar vid postpolio

Torsdagen den 5 februari 2015:

• Första generationen äldre med utvecklingsstörning