Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Bilden av Öresundsregionen i danska och svenska medier

Ny forskningsrapport från Media Research Øresund om svenska och danska mediers rapportering om Öresundsregionen, av Lunds universitet i samarbete med Roskilde Universitet.

Media Research Øresund leds av Jesper Falkheimer, professor i strategisk kommunikation och rektor vid Campus Helsingborg, Lunds universitet och Mark Ørsten, lektor och ledare för journalistutbildningen vid Roskilde Universitet. Medverkande forskare är Veselinka Möllerström, lektor i strategisk kommunikation vid Campus Helsingborg, Lunds universitet samt Mads Kæmsgaard Eberholst, studielektor vid Institut for kommunikation vid Roskilde Universitet.
Länk till rapporten: Bilden av Öresundsregionen i danska och svenska medier
 
Ur rapporten:

Den svenska mediebilden av Danmark kan summeras:

- SEX, DRUGS, EL, SPORT OCH ROCK´N ROLL

– Gratistidningar och nationella svenska mediers bevakning domineras av en enkel servicejournalistik om Öresundsregionen, men inte av brott som man kanske kan tro, säger Jesper Falkheimer, medieforskare och professor i strategisk kommunikation och rektor vid Campus Helsingborg, Lunds universitet.
– Forskning och utbildning saknar i stort sett helt bevakning utifrån ett Öresundsperspektiv. Det är rätt märkligt med tanke på att det borde finnas ett stort allmänintresse.
 
Også på dansk side er Øresundsregionen meget fraværende i medierne:
 
FAKTISKT OPTRÆDER REGIONEN SOM TEMA KUN TO GANGE I DEN UNDERSØGTE UGE
Väsentligt mindre bevakning av Øresundsregionen i danska medier än i svenska medier. Dansk medias rapportering om Öresundsregionen handlar ofta om triviala jämförelser med Sverige ur ett skandinaviskt perspektiv snarare än ett Öresundsperspektiv.
– Når Malmö nævnes specifikt i en artikel er det i form av oplevelser, særligt omkring mad og oplevelser, säger Mark Ørsten, lektor och ledare för journalistutbildningen vid Roskilde Universitet.

Läs mer på Øresund Media Platforms webbplats
 
Kontaktpersoner:
Jesper Falkheimer
Projektledare Media Research Øresund
Professor och rektor vid Campus Helsingborg, Lunds universitet
jesper [dot] falkheimer [at] ch [dot] lu [dot] se (jesper[dot]falkheimer[at]ch[dot]lu[dot]se)
Tel +46 42 356540
Mobil +46 727 282214
 
Mark Ørsten
Projektledare Media Research Øresund
Lektor och ledare för journalistutbildningen vid Roskilde Universitet
oersten [at] ruc [dot] dk (oersten[at]ruc[dot]dk)
Tel +45 4674 3704
 
Johan Wessman
Projektledare  Øresund Media Platform
Chefredaktör News Øresund
johan [dot] wessman [at] oresundsinstituttet [dot] org (johan[dot]wessman[at]oresundsinstituttet[dot]org)

Kategorier

Intresserad av forskning och samhälle?
Prenumerera på Apropå!

I nyhetsbrevet Apropå varvas senaste nytt från Lunds universitet med kommentarer till aktuella samhällshändelser från några av våra 5000 forskare.