Biolog från Lund finalist i Forskar Grand Prix

Nellie Linander. Foto: Stefan Petersén

Nellie Linander, doktorand i biologi vid Lunds universitet, är en av sju finalister i årets Forskar Grand Prix. Finalen avgörs som ett science slam på Nalen i Stockholm tisdagen 29 november.

Science slam handlar om att inför publik och på kort tid presentera sin forskning så att alla förstår. Presentationen ska dessutom fängsla åhörarna och väcka deras intresse för forskningen.

Nellie Linander har tagit sig till finalen genom att vinna två deltävlingar där hon på maximalt tre minuter berättat och levandegjort sin forskning om insekters flygkontroll och förmåga att undvika kollisioner i luften. I finalen har hon fyra minuter på sig.

- Det handlar mest om förändringar i scenframträdandet, annars ändrar jag ytterst lite. När jag hade vunnit den andra deltävlingen så erbjöds jag en heldag med coachning, det var fantastiskt! Jag lärde mig jättemycket och det ska jag dra nytta av i Stockholm, säger Nellie Linander.

I finalen tävlar hon mot sex forskare från olika lärosäten i Sverige. Bland konkurrenternas bidrag märks såväl nyttan av att göra njurar genomskinliga som förklaringen till hur spindlar spinner sin tråd.

Nellie Linander tycker att fler forskare borde försöka få ut sin forskning till en bred allmänhet. Det behöver inte vara genom att tävla, ett annat sätt är populärvetenskapliga föreläsningar.

- Det är faktiskt vårt jobb som forskare att sprida information till allmänheten. Själv medverkar jag i en forskarturné där vi är ett gäng som presenterar vår forskning på olika bibliotek. Jag känner själv att jag har nytta både av att slamma och föreläsa, jag lär mig helt enkelt mer om min egen forskning när jag tvingas kondensera all information och plocka ut det väsentligaste.

Finalen i årets Forskar Grand Prix äger rum tisdagen 29 november. När tävlingen är avgjord presenteras resultat, intervjuer och foton på forskargrandprix.se.