De som samarbetar kan invadera tuffare miljö

Fågelsamarbete
Fågelsamarbete Foto: Ytzchak Ben Mocha

Tack vare att djur samarbetar kan de kolonisera kärva livsmiljöer som de annars inte skulle överleva i. Det visar ny forskning som därmed vänder upp-och-ner på ett vedertaget synsätt inom evolutionsläran. I en ny studie från bland annat Lunds universitet sätter forskarna fingret på varför vissa fåglar hjälper varandra med uppfödningen av ungar.

En del fågelarter samarbetar intimt kring uppfödningen av sina ungar. De äldre syskonen tycks osjälviskt hjälpa föräldrarna att föda upp den yngsta kullen. Detta fenomen är vanligast  bland arter som lever i kärva miljöer, där klimatet är hett och regnen kommer sällsynt.

Länge har forskarvärlden tyckt sig veta förklaringen till varför det har blivit så. Man har ansett att de tuffa livsvillkoren helt enkelt under evolutionens gång tvingat fram ett samarbete mellan individerna. Men i själva verket visar det sig nu att det faktiskt är tvärtom; nämligen att först måste samarbetet ha utvecklats för att djurarten sedan överhuvudtaget ska lyckas invadera och överleva i kargare trakter.

– Samarbete är tydligen en viktig förutsättning för att kunna kolonisera i torra områden, säger Charlie Cornwallis, biolog vid Naturvetenskapliga fakulteten på Lunds universitet.

Tillsammans med några andra evolutionsforskare har han gjort en omfattande analys som tar hål på den gamla sanningen och dessutom avslöjar det egentliga sambandet. Forskarna plöjde igenom ett stort antal forskningsstudier om cirka 5 000 fågelarter. Man analyserade fakta kring fåglarnas olika beteenden vad gäller förökning och uppfödning, och samkörde dessa uppgifter med fakta om fåglarnas utbredningsområden, miljöförhållanden och olika fågelarters släktskap.

I andra änden av den omfattande dataanalysen kom det överraskande svaret – fåglars samarbete kring uppfödning av ungar har uppstått bland relativt monogama honor i ganska bekväma livsmiljöer där det varken är särskilt påfrestande temperaturer eller brist på vatten. Först efter att samarbetet kring uppfödning har blivit ett etablerat beteende kan fågelarten klara av att invadera och kolonisera områden där livsvillkoren är mycket tuffare. Arter som inte utvecklar samarbete kring uppfödningen av ungar saknar förmågan att kolonisera tuffa miljöer, visar studien.

– Samma princip, det vill säga att samarbete hjälper arter att komma förbi ekologiska barriärer, kan tänkas gälla för andra djurarter också, inte bara fåglar. Det kan även gälla exempelvis på cellnivå, beträffande arbetsfördelningen mellan olika celler, säger Charlie Cornwallis.

Den aktuella studien publiceras nu i tidskriften Nature Ecology & Evolution.

Charlie Cornwallis

Biologiska institutionen, Lunds universitet