Debatt i Lund: Sant eller falskt - vem bryr sig? Jag känner vad som är rätt!

Debatt i Lund: Sant eller falskt - vem bryr sig?
Sant aller falskt- vem bryr sig? Jag känner vad som är rätt

Är jorden platt? Låg Bush bakom terrorattackerna mot World Trade Center 2001? Och har människan i själva verket aldrig varit på månen?

Välkommen till Debatt i Lund måndagen den 14 mars för att höra forskare och journalister diskutera faktaresistens, åsiktskorridorer och konspirationsteorier. För den som inte kan se eventet live finns möjlighet att se det livestreamas på www.sydsvenskan.se eller i efterhand på www.debattilund.se

I panelen:

Helene Lööw, historiker som menar att fakta inte spelar någon roll i sektliknande grupperingar.

Maja Essebo, kulturgeograf som forskat på hur myter bidrar till faktaresistens och begränsar möjligheten att hantera klimathotet

Svante Nordin, idéhistoriker som forskat på intellektuellas ansvar, och brist på ansvarstagande, i exempelvis Nazityskland men också i 70-talets vänsterrörelse

Jack Werner, journalist och en av grundarna till prisbelönta ”Viralgranskaren” som avslöjar mytspridning på nätet

Moderator: Andreas Ekström

Detta är DEBATT I LUND:
-  arrangeras fyra gånger per år.
- en akademisk "talkshow", där forskare diskuterar aktuella samhällsfrågor med andra experter, opinionsbildare, studenter och engagerad allmänhet.
- har tidigare haft teman som: Va´ fan är hög standard? (Om konsumtionssamhället som hot eller räddning) Är du rädd för genmaten?  Respekt för vem? (Om respekt och tolerans för religiösa, kulturella, sexuella och andra grupper), Älskade robot! (Är tekniken lösningen på världens problem?) Kan man lita på forskarna? Är det synd om mannen? Vem tjänar på krisen? mm.
- Bland tidigare debattdeltagare finns Mona Sahlin, Lawrence Lessig, Per Bauhn, Ann Heberlein, Mats Benner, Nina Björk, Dilsa Demirbag-Sten, Patrik Brundin, Jens Liljestrand, Liv Strömquist, Birger Schlaug, Bengt Westerberg, Alf Hornborg, Andreas Bergh, Agneta Stark, Olof Johansson, Marcin de Kaminski, Elza Dunkels, Andreas Malm, Ozan Sunar m.fl
-Debatt i Lund arrangeras i samarbete med Akademiska Föreningen, Lunds Universitets Studentkårer och Sydsvenskan.
- Debatterna direktsänds på Sydsvenskan.se och kan i efterhand ses på Kunskapskanalen

Kontakt

För mer information tala med Ulrika Oredsson, pressansvarig, på 046 222 70 28, 0701-47 27 40 eller ulrika.oredsson@kommunikation.lu.se