Debatt i Lund: Vad kan vi verkligen veta - och vad måste vi tro?

Debatt i Lund 13 oktober

För inte så länge sedan var vi övertygade om att vetenskapen skulle ersätta tro med visshet och att religionerna skulle dö ut. Så har det inte blivit. Hur mycket vi än ökar vårt vetande tycks behovet av tro inte minska. Inte heller verkar religiösa och andra trossystem ha spelat ut sin roll.

Inom både naturvetenskap och humaniora ställs nu återigen frågan om vad vi menar med tro och vad vi menar med vetande. Hur förhåller de sig till varandra? Existerar sådant som religion, vetenskap och politik i skilda världar? Finns det ett språk där de kan mötas?

I panelen:

Germund Hesslow, neurofysiolog och filosof
David Thurfjell, religionshistoriker och författare till bl. a. ”Det gudlösa folket”
Johanna Gustafsson Lundberg, forskar om etik, tros- och livsåskådningar
Bengt Kristensson Uggla, filosof och teolog, författare till bl. a. ”Slaget om verkligheten”

Moderator: Göran Rosenberg, författare och journalist

När: 13 oktober kl 20 (Caféet öppet från kl 19)
Var: Cafè Athen, AF-borgen, Lund

Detta är DEBATT I LUND:
-  arrangeras fyra gånger per år.
- en akademisk "talkshow", där forskare diskuterar aktuella samhällsfrågor med andra experter, opinionsbildare, studenter och engagerad allmänhet.
- har tidigare haft teman som: Va´ fan är hög standard? (Om konsumtionssamhället som hot eller räddning) Är du rädd för genmaten?  Respekt för vem? (Om respekt och tolerans för religiösa, kulturella, sexuella och andra grupper), Älskade robot! (Är tekniken lösningen på världens problem?) Kan man lita på forskarna? Är det synd om mannen? Vem tjänar på krisen? mm.
- Bland tidigare debattdeltagare finns Mona Sahlin, Lawrence Lessig, Per Bauhn, Ann Heberlein, Mats Benner, Nina Björk, Dilsa Demirbag-Sten, Patrik Brundin, Jens Liljestrand, Liv Strömquist, Birger Schlaug, Bengt Westerberg, Alf Hornborg, Andreas Bergh, Agneta Stark, Olof Johansson, Marcin de Kaminski, Elza Dunkels, Andreas Malm, Ozan Sunar m.fl
-Debatt i Lund arrangeras i samarbete med Akademiska Föreningen, Lunds Universitets Studentkårer och Sydsvenskan.
- Debatterna direktsänds på www.Sydsvenskan.se och kan i efterhand för det mesta ses på Kunskapskanalen på Sveriges television
- Se debatterna på www.debattilund.se

Kontakt

För mer information tala med Ulrika oredsson, forskningskommunikatör Samhällsvetenskapliga fakulteten 0701-47 27 40