Deltagare i universitetets uppdragsutbildning nominerad till Årets rektor i Sydafrika

Melia Mofokeng
Melia Mofokeng, prisad rektor

En student från universitetets uppdragutbildning Child Rights, Classroom and School Management har utsetts till Årets rektor i Sydafrika.

Det är Amelia Mofokeng, rektor på Tikwe Primary School i Virginia i Sydafrika, som har fått utmärkelsen. Hon fick det för sitt projekt att utveckla skolans sexualundervisning och att förebygga sexuella övergrepp och trakasserier riktat mot eleverna. Lärare, föräldrar och barn har fått utbildning och barnen har uppmuntrats att berätta om misshandel och övergrepp.

Hennes mentor är Bodil Rasmussen, lektor vid Socialhögskolan i Lund:
- Amelia har på kort tid lyckats förändra skolan till en trygg och stimulerande miljö för barn som lever under mycket fattiga och utsatta villkor. Hon har visat att det är möjligt att omsätta barnkonventionens intentioner i praktisk handling.

Utbildningen ingår i Sidas internationella utbildningsprogram Child Rights, Classroom and School Management och har getts av Lunds universitet som uppdragsutbildning sedan 2003. Hittills har totalt ca 500 deltagare i 17 omgångar utbildats. Deltagarna kommer från ett tjugotal utvecklingsländer. Satsningen bygger på en långsiktig strategi att kapacitetsutveckla organisationer för att realisera intentionerna med FN:s barnkonvention.

Mer information och kontakt:
Bodil Rasmusson, bodil [dot] rasmusson [at] soch [dot] lu [dot] se Socialhögskolan, Lunds universitet
Andreas Bryngelson, andreas [dot] bryngelson [at] education [dot] lu [dot] se Lund University Commissioned Education
ITP Child Rights, Classroom and School Management www.education.lu.se/sida/child