Digital handel förändrar framtidens butiker

Hushållens konsumtion ökar, meddelade Statistiska Centralbyrån i september. Men var kommer du som kund handla framöver? Ulf Johansson, professor i marknadsföring på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet, berättar mer om hur konsumtionsmönster och handelsplatser kommer förändras till följd av digitaliseringen, under Ekonomihögskolans egen jubileumsföreläsning.

- Jag kommer bland annat berätta om en ny form av handelsplats som kommer att dyka upp framöver, säger Ulf Johansson, som utöver att bedriva forskning i marknadsföring vid Ekonomihögskolan även arbetar som föreståndare för Centrum för handelsforskning vid Lunds universitet.

Ulf Johansson, som delvis forskar på innovationsarbete inom detaljhandeln och om utveckling av nya affärsmodeller, kommer presentera olika scenarier för hur och var konsumtionen kommer ske i framtiden och hur digitaliseringen kommer påverka kunder och handlare.

Föreläsningen "Hur ser framtidens butik ut? Digitaliserad handel förändrar både varuflödet och kundmötet" ges onsdagen den 15 november kl. 19.00-20.00 i Crafoordsalen på Holger Crafoords Ekonomicentrum, Tycho Brahes väg 1, Lund.

Föreläsningen är en del av den populärvetenskapliga seminarieserien "Ekonomihögskolan gör skillnad", där forskare vid Ekonomihögskolan delar med sig av sin kunskap och expertis inom ett aktuellt ämne. Seminarierna vänder sig till alla som är intresserade av samhällsekonomiska utmaningar och möjligheter.

Seminarieserien ”Ekonomihögskolan gör skillnad” är även en del av Lunds universitets 350-årsjubileum.

Mer information om föreläsningen

Filmad presentation av föreläsningen

Kontakt

Anna Löthman, pressansvarig, Ekonomihögskolan vid Lunds universitet. 046-222 96 82, 070-641 99 44, anna.lothman@ehl.lu.se