Ekonomi- och miljöstudenter samarbetar i ny casetävling om hållbara affärstrategier

Idag hålls casetävlingen Sustainable Business Challenge 2015 i Lund. Nio lag med 36 studenter från Ekonomihögskolan och Internationella miljöinstitutet (IIIEE) vid Lunds universitet ska kombinera sina kunskaper för att lösa framtidens affärsutmaningar.

I casetävlingar, eller fallstudier, analyserar och presenter deltagarna lösningar på problem hämtade från verkligheten ute i organisationer och på företag. Företagspartner för Sustainable Business Challenge 2015 är ASSA ABLOY Entrance Systems. Utmaningen, som studenterna ska ta sig an, handlar om hur företag kan integrera hållbarhet i sin affärstrategi.

- Vanligen fokuserar vi på kunskaper inom ekonomi, såsom marknadsföring, strategi, finansiering och logistik. Det som gör den här casetävlingen unik är att studenterna också kommer att behöva använda kunskaper inom miljöfrågor, hållbarhet och ekosystem för att ta sig an framtidens affärsutmaningar, säger Ola Mattisson, universitetslektor i företagsekonomi på Ekonomihögskolan och projektledare för casetävlingen.

Tanken är studenterna ska ta fram konkreta förslag som företag kan tillämpa i sin verksamhet. Dagen innehåller flera case men gemensamt är att studenterna kommer att behöva dra nytta av varandras kompetenser.

- Morgondagens hållbara affärer kräver att vi arbetar tillsammans över gränserna för olika ämnen och professioner och gör detta systematiskt. Tävlingen är ett led i att träna studenterna i detta och rusta dem för ansvarsfullt företagande i framtiden, säger Håkan Rodhe, universitetslektor på Internationella Miljöinstitutet som fyller 20 år i år.

Juryn för tävlingen består av representanter från ASSA ABLOY Entrance Systems ledningsgrupp samt forskare inom hållbarhet och strategi på Ekonomihögskolan och Internationella miljöinstitutet. Det lag som presenterar den bästa lösningen i finalen vinner ett pris på 20 000 kronor.

Kontakt

Ola Mattisson, universitetslektor i strategi och ekonomistyrning på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet.

E-post: ola.mattisson@fek.lu.se

Håkan Rodhe, universitetslektor på Internationella miljöinstitutet.

Mobil: 0708-567 816

E-post: hakan.rodhe@iiiee.lu.se