Ekonomisk-historiska dagen 2015 - "Jämlikhet och nervösa kompositörer"

Nya forskningsresultat om jämlikhet i Sverige och klassiska kompositörers konkurrens, kreativitet och välmående. Den 11 juni avslöjar forskare inom ekonomisk historia vad historien kan lära oss om nuet.

Imorgon torsdag den 11 juni hålls Ekonomisk-historiska dagen 2015 i AF-borgen i Lund. Lyssna till forskare inom ekonomisk historia som presenterar sin forskning i tre populärvetenskapliga föreläsningar.

13. 15 | Världens jämlikaste land?
Förmögenhetsfördelning i Sverige 1750 till idag. Patrick Svensson, docent i ekonomisk historia, presenterar ny forskning inom ett omdebatterat ämne.

14.00 | Är det på tiden att vi blir jämställda?
Om betydelsen av kön och föräldraskap. Hur fördelar vi tid och inkomster i världens mest jämställda land? Maria Stanfors, professor i ekonomisk historia, presenterar aktuella forskningsresultat från regeringens jämställdhetsutredning.

14.15 | Paus med förfriskningar

15.00 | How are you, my dearest Mozart?
Competition, depression and creativity among music composers. Associate professor Karol Jan Borowiecki, University of Southern Denmark, presents results from his doctoral thesis in economic history at Lund University.

Plats: AF-borgen, Nya festsalen, i Lund.

Ekonomisk historiska dagen 2015 arrangeras av Ekonomisk historiska institutionen på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet.

Kontakt

Mats Olsson, professor i ekonomisk historia och prefekt på ekonomisk historiska institutionen.

Tel. +46 46-222 31 18

Mats.Olsson@ekh.lu.se