Per Eriksson: Regeringens forskningssatsning mycket glädjande

Per Eriksson
Rektor Per Eriksson nöjd efter regeringens forsknings- och innovationsbesked (foto: Kennet Ruona)

Idag presenterade regeringen delar av forsknings- och innovationspropositionen. Den innehåller en satsning på 4 miljarder kronor i årlig nivåhöjning som kommer att gälla fullt ut från 2016. Under åren 2013-2015 sker en successiv ökning.

Inriktningen på satsningen som regeringen nu presenterar ligger på Life Science, stärkt basfinansiering för universitet och högskolor, spetsforskning, forskningsanläggningar och att forskningsresultaten ska leda till nya produkter och tjänster.

- Det är ett mycket glädjande besked från regeringen idag och en fantastiskt bra satsning för framtiden, säger Lunds universitets rektor Per Eriksson.

Det som är mest positivt menar han är den totala nivåhöjningen på 4 miljarder, vilket i stort sett är i nivå med den förra propositionen som gav 5 miljarders nivåökning av de årliga forskningsanslagen.

- Särskilt glädjande för Lunds universitet är de aviserade satsningarna på fakultetsmedel på 900 miljoner kronor som vi hoppas kunna få en väsentlig del av, säger Per Eriksson.

För Lunds universitets del kan det innebära upp mot 180 miljoner kronor, om man räknar med att Lunds universitet i storleksordning brukar få 20 procent av de totala forskningsanslagenanslagen.

Även satsningar på de båda infrastrukturanläggningarna ESS och MAX IV anges i forsknings- och innovationspropositionen. År 2016 kommer regeringen att satsa 200 miljoner kronor på ESS och 50 miljoner kronor på MAX IV.

- Vi vet ännu inte hur dessa pengarna kommer att delas ut men oavsett vilket ser det mycket positivt ut för Lunds universitet, säger Per Eriksson.

Per Eriksson ser också fram emot satsningen på spetsforskning på 300 miljoner kronor/år samt även på de innovationssatsningar som anges.

Läs också Medicinska fakultetens dekan Gunilla Westergren-Thorssons kommentar om satsningen

Läs regeringens promemoria om satsningen (PDF, 207 kB)