En orsak till ökande kostnader är att kollektivtrafiken är personalintensiv. En annan orsak är en generell ambition att öka kvaliteten i utbudet.
- Det kommer krävas satsningar för att fler ska kunna resa kollektivt. Det är dags att våga pröva alternativa finansieringslösningar i kollektivtrafiken för att möjliggöra detta, säger John Hultén, föreståndare för det nationella kunskapscentrumet för kollektivtrafik K2, vilket drivs av Lunds universitet, Malmö högskola och VTI.
Konferensarrangör är K2 tillsammans med X2AB som driver utvecklingsprojekt inom kollektivtrafiken.
I våra storstäder pågår just nu stora investeringar i kollektivtrafiken. Medan trängselskatterna på biltrafik möjliggör investeringar för ökat kollektivt resande i Stockholm och Göteborg saknas i Skåne en motsvarande intäktskälla för kollektivtrafiksatsningar.
- Många städer i Sverige och internationellt har antagit ambitiösa mål och planer för kollektivtrafikens utveckling och många står inför omfattande satsningar på kollektivtrafikprojekt som ett kraftfullt verktyg för en hållbar stadsutveckling. För att kunna finansiera dessa investeringar behöver vi tänka nytt och pröva nya vägar och former för samverkan. Att utbyta erfarenheter och få nya insikter både om vad som är på gång internationellt, men också lära från andra branscher, är avgörande för att lyckas, säger Charlotte Wäreborn Schultz, VD X2AB.
K2 är ett nationellt kunskapscentrum som utvecklar och tillgängliggör kunskap i tät samverkan med akademin och kollektivtrafikens aktörer. X2AB driver utvecklingsprojekt för att utveckla kollektivtrafiken.