Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Experter träffas för att diskutera hur kollektivtrafiken ska finansieras

Kollektivtrafiken måste finansieras på ett annat sätt än idag. Biljettintäkterna från resenärerna täcker sällan mer än cirka hälften av den totala kostnaden. Hur drift och underhåll av kollektivtrafik samt även satsningar på nya kollektivtrafikprojekt ska finansieras diskuteras vid den internationella konferensen New Ways of Financing Public Transport på Börshuset i Malmö den 3-4 mars. Där och då möts forskare och beslutsfattare för att diskutera nya innovativa modeller för kollektivtrafikens finansiering.

En orsak till ökande kostnader är att kollektivtrafiken är personalintensiv. En annan orsak är en generell ambition att öka kvaliteten i utbudet.

- Det kommer krävas satsningar för att fler ska kunna resa kollektivt. Det är dags att våga pröva alternativa finansieringslösningar i kollektivtrafiken för att möjliggöra detta, säger John Hultén, föreståndare för det nationella kunskapscentrumet för kollektivtrafik K2, vilket drivs av Lunds universitet, Malmö högskola och VTI.

Konferensarrangör är K2 tillsammans med X2AB som driver utvecklingsprojekt inom kollektivtrafiken.

I våra storstäder pågår just nu stora investeringar i kollektivtrafiken. Medan trängselskatterna på biltrafik möjliggör investeringar för ökat kollektivt resande i Stockholm och Göteborg saknas i Skåne en motsvarande intäktskälla för kollektivtrafiksatsningar.

- Många städer i Sverige och internationellt har antagit ambitiösa mål och planer för kollektivtrafikens utveckling och många står inför omfattande satsningar på kollektivtrafikprojekt som ett kraftfullt verktyg för en hållbar stadsutveckling. För att kunna finansiera dessa investeringar behöver vi tänka nytt och pröva nya vägar och former för samverkan. Att utbyta erfarenheter och få nya insikter både om vad som är på gång internationellt, men också lära från andra branscher, är avgörande för att lyckas, säger Charlotte Wäreborn Schultz, VD X2AB.

K2 är ett nationellt kunskapscentrum som utvecklar och tillgängliggör kunskap i tät samverkan med akademin och kollektivtrafikens aktörer. X2AB driver utvecklingsprojekt för att utveckla kollektivtrafiken.

Kontakt

John Hultén nås på 0709-43 01 18, john.hulten@k2centrum.se

Charlotte Wäreborn Schultz nås på 070-528 08 70, charlotte.wareborn@x2ab.se

Frågor om pressackreditering och övriga intervjuer ställs till Ellen Albertsdóttir, kommunikatör K2, 0730-50 63 53, ellen.albertsdottir@k2centrum.se

K2 är nationellt kunskapscentrum för kollektivtrafik med fokus på forskning och kompetensutveckling. K2 utvecklar och tillgängliggör kunskap i tät samverkan med akademin och kollektivtrafikens aktörer. Så bidrar K2 till kollektivtrafikens förnyelse och till framtidens attraktiva och hållbara storstadsregioner. K2 drivs av Lunds universitet, Malmö högskola och VTI. http://www.k2centrum.se

X2AB är en samverkansarena i kollektivtrafikbranschen som driver utvecklingsprojekt för att bidra till en snabbare utveckling av kollektivtrafiken. Resultatet i form av nya tjänster ska tillföra värde för resenären och samhället och kunna nyttjas av alla aktörer i branschen. http://www.x2ab.se

Intresserad av forskning och samhälle?
Prenumerera på Apropå!

I nyhetsbrevet Apropå varvas senaste nytt från Lunds universitet med kommentarer till aktuella samhällshändelser från några av våra 5000 forskare.