Expertlista: Det kungliga bröllopets ABC

På lördag 13 juni är det dags för prins Carl Philip att gifta sig med Sofia Hellqvist. I media skrivs det om det mesta som rör bröllopet. Men varför är intresset för bröllopet så stort? Vilka tal kan komma att hållas på bröllopsfesten? Och skiljer sig kunglig kärlek från annan kärlek?
 Lunds universitet har sammanställt en lista med forskare som kan svara på frågor med anledning av det stundande bröllopet.

Bröllop från järnålder till nutid

Karin Salomonsson, prefekt på institutionen för kulturvetenskaper, kan bidra med svar på frågor om bröllopsutformning idag - i största allmänhet.
Kontakt:
Karin [dot] Salomonsson [at] kultur [dot] lu [dot] se (Karin[dot]Salomonsson[at]kultur[dot]lu[dot]se)
Tel: 046-222 09 58 eller 0705-881519

Historieprofessor Dick Harrison, kan svara på frågor om kungligheter i allmänhet samt om kungliga bröllop genom historien.
Kontakt:
Dick [dot] Harrison [at] hist [dot] lu [dot] se (Dick[dot]Harrison[at]hist[dot]lu[dot]se)
Tel: 070-509 29 50

Historieprofessor Eva-Helen Ulvros. Svarar på frågor om historiska förhållanden, främst 1800-talet och senare delen av 1700-talet. Hon har skrivit biografin Oscar I och där beskrivs bl.a. Oscars och Joséphines bröllop den 19 maj 1823. Boken tar också upp mycket om Karl XIV Johan, Désirée och ätten Bernadottes etablering i Sverige.
Kontakt:
Eva_Helen [dot] Ulvros [at] hist [dot] lu [dot] se (Eva_Helen[dot]Ulvros[at]hist[dot]lu[dot]se)
Tel: 046-222 03 73, 046-14 22 56 eller 073-552 88 67.

Lovisa Brännstedt, doktorand i Antikens kultur och samhällsliv: ”Äktenskap som politiska allianser under antiken - och även vanligt folks giftermål”.
Kontakt:
Lovisa [dot] Brannstedt [at] klass [dot] lu [dot] se (Lovisa[dot]Brannstedt[at]klass[dot]lu[dot]se)
Tel: 046-222 30 87 eller 0707-53 05 11

Kunglig kärlek – skiljer den sig från annan kärlek?

Per Johnsson, lektor och prefekt i psykologi, expert på människors känsloliv.
Kontakt:
Per [dot] Johnsson [at] psychology [dot] lu [dot] se (Per[dot]Johnsson[at]psychology[dot]lu[dot]se)
Tel: 046-222 87 71

Media och kändisar

Mats Jönsson, docent i filmvetenskap och Patrik Lundell, lektor i medie- och kommunikationsvetenskap, de båda är redaktörer till antologin ”Media and monarchy in Sweden”.
Kontakt:
Mats [dot] Jonsson [at] litt [dot] lu [dot] se (Mats[dot]Jonsson[at]litt[dot]lu[dot]se)
Tel: 046-222 84 79
Patrik [dot] Lundell [at] kom [dot] lu [dot] se (Patrik[dot]Lundell[at]kom[dot]lu[dot]se)
Tel: 046-222 99 09

Michael Rübsamen, doktorand i medie- och kommunikationsvetenskap, kan svara på frågor om varför intresset för prinsen är så stort från både media och allmänhet.
Kontakt:
Michael [dot] Rubsamen [at] kom [dot] lu [dot] se (Michael[dot]Rubsamen[at]kom[dot]lu[dot]se)
Tel: 046-222 40 67

Vett och etikett

Retorikprofessor Anders Sigrell kan svara på frågor om tal på kungliga bröllop.
Kontakt:
Anders [dot] Sigrell [at] kom [dot] lu [dot] se (Anders[dot]Sigrell[at]kom[dot]lu[dot]se)
Tel: 046-222 84 77

David Alm, docent i praktisk filosofi. Har bland annat medverkat i modeprogrammet Stil.
:
David [dot] Alm [at] fil [dot] lu [dot] se (David[dot]Alm[at]fil[dot]lu[dot]se)
Tel:046-222 09 28