Fåglar svarar på vintersvält med en kall näbb

Två fåglar fotograferade med värmekänslig kamera. Skalan till höger visar temperaturskillnader.
Talgoxar fotograferade med en värmekänslig kamera. Skalan till höger visar temperaturskillnader.

Småfåglarnas taktik för att klara av matbrist och kalla vintrar är att sänka temperaturen på näbben. Därmed förhindrar de att kroppsvärme går förlorad. Det visar en ny studie gjord av forskare i Lund och Storbritannien.

Forskarna har studerat talgoxar, både i det vilda och i fångenskap. De konstaterar att fåglarna reagerar på matbrist genom att stoppa blodflödet till näbben, vilket gör att den blir kall. På så vis sparar de energi och behöver inte lika mycket mat som annars.

– Näbben blir kall när det finns för lite mat. Den reaktionen sker innan fåglarna börjar svälta och det i sin tur tyder på att de tidigt förutser hårda tider med dålig tillgång på föda, och då gör allt för att spara energi, säger Andreas Nord, forskare vid Lunds universitet.

Reaktion på matbrist

Studien är ett samarbete mellan forskare vid Lunds universitet och University of Glasgow. Forskarna har använt så kallad termografi, som innebär att den infraröda strålning som talgoxarna sänder ut gör att temperaturskillnader mellan olika områden på fåglarnas kroppar kan upptäckas.

Både de vilda och de infångade talgoxarna filmades vid en matningsstation som hölls stängd i tre timmar på dagarna. Fåglarna filmades både före, under och efter stängning och på så vis kunde forskarna se att talgoxarna reagerade på matbrist genom att näbben kyldes ner.

Kyls snabbt

– När de inte hade tillgång till föda så tog det mindre än en halvtimme innan näbben var kall. Att det går så fort betyder att det är en försiktighetsåtgärd som fåglarna tar till när de förutser en tid av matbrist, säger Andreas Nord.

Resultaten publiceras i en artikel i tidskriften Journal of Experimental Biology.