Fem unga lundaforskare utnämns till Wallenberg Academy Fellows

Wallenberg Academy Fellows är den enskilt största privata satsningen på unga forskare i Sverige. Det är ett nytt karriärprogram som riktar sig till unga lovande forskare inom alla vetenskapsområden. Förutom att ge de främsta unga forskarna en långsiktig finansiering, som innebär att de kan koncentrera sig på sin forskning, bidrar programmet till en ökad internationalisering av den svenska forskningsmiljön. Av de sammanlagt trettio forskare som får del av satsningen finns fem i Lund.

- Det är mycket bra att Wallenbergstiftelsen satsar långsiktigt på unga inom akademin och det är förstås särskilt glädjande att fem av våra forskare får möjlighet att ta del av satsningen, säger Per Eriksson, rektor vid Lunds universitet.

De fem lundaforskarna är: astronomen Anders Johansen som forskar om hur planeter formats, fysikern Kimberley Dick som forskar om nanotrådar, Johan Malmström som forskar om antibiotikaresistenta bakterier, Tobias Uller som undersöker hur arters flexibilitet påverkas av sk epigenetik samt Björn Nilsson vars mål är att få fram en bättre behandling av blodcancer.

Forskarna i Wallenberg Academy Fellows har rekryterats i en process som bidrar till ökad konkurrens och mobilitet för forskare i ett unikt samarbete mellan universitet, akademier och finansiär. Initiativet innefattar också ett mentorprogram för de deltagande forskarna.

Spännvidden på ämnesområdena är stor; från forskning om ursprungsbefolkningar till studier om hjärnans utveckling och planeternas uppkomst.

Av de 126 forskare som universiteten nominerade var 41 verksamma vid utländska lärosäten. Bland de 30 forskare som nu utnämnts till Wallenberg Academy Fellows finns tio forskare som kommer från universitet utanför Sverige.

– Jag är, liksom de externa utvärderarna, väldigt imponerad över den forskningskvalitet som de nominerade uppvisat i sina ansökningar. Det inger hopp om svensk forsknings framtid, säger Göran Sandberg, verkställande ledamot vid Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse.

Anslaget som följer med utnämningen Wallenberg Academy Fellow uppgår till totalt mellan 5 och 7,5 miljoner kronor per forskare under fem år. Efter den första periodens slut kommer forskarna att ha möjlighet att söka stöd till ytterligare fem års finansiering.

Bakgrund

Programmet har inrättats av Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse i nära samarbete med fem kungliga akademier och 16 svenska universitet. Universiteten nominerar forskare till programmet, akademierna utvärderar kandidaterna och presenterar de mest lovande forskarna för Wallenbergstiftelsen, som sedan gör det slutliga urvalet. Därefter tar universiteten långsiktigt ansvar för de utvalda forskarnas verksamhet.

Wallenberg Academy Fellows är Knut och Alice Wallenbergs Stiftelses största satsning någonsin. Programmet är tänkt att omfatta en satsning på upp till 125 unga forskare under perioden 2012 till 2016 – ett totalt möjligt anslag om 1,2 miljarder kronor.

Mer information: