Förstenade utflyktsmål i Skåne – Lundageologernas bästa tips

Kullaberg
På Kullaberg finns spännande grottor och raukar att utforska. Foto: Peterappelros. Wikimedia

Skåne är inte bara vacker natur. Bakom de dramatiska scenerierna döljer sig ett helt arkiv över en svunnen tid. Geologerna Elisabeth Einarsson, Per Ahlberg och Ulf Söderlund vid Lunds universitet tipsar om utflyktsmål i sommar där man bland annat kan hitta fossil, titta på förstenade vågmärken eller utforska uråldriga vulkaner och grottor.

Andrarum
I stenbrottet i Andrarum kan du hitta svart skiffer som fungerar som arkiv över en svunnen tid. Att bryta sönder skiffern är som att bläddra i en nästan 500 miljoner år gammal bok. Har du tur kan du hitta en välbevarad trilobit, en utdöd släkting till dagens kräftdjur och insekter.

Kustremsan söder om Brantevik
Vandra söderut från Brantevik och titta på sandstenarna som ligger fint lagrade på varandra och vittnar om ett grunt hav som täckte delar av vår gamla kontinent för nästan 530 miljoner år sedan. Här finns förstenade vågmärken och grävspår efter maskar från den tid då vi låg långt ned på södra halvklotet.

Ivön
Ta en tur ut till Ivön i nordvästra Skåne. I kaolinbrottet, på norra delen av ön, kan du hitta fossil från djur som levde i havet samtidigt som dinosaurierna, exempelvis musslor, armfotingar, bläckfiskar. Har du tur kan du även hitta tänder från hajar och svanhalsödlor.

Vulkanen i Jällabjär
I Jällabjär naturreservat utanför Röstånga finns resterna av en 188 miljoner år gammal vulkan som sträcker sig 124 meter över havet. Vulkanen är en av de bäst bevarade i Skåne och ser dessutom fortfarande ut som en vulkan, med sina sluttande sidor. Du kan följa Skåneleden upp på toppen.

Stenbrottet i Bjärsjölagård
I en lummig skog strax öster om Bjärsjölagård ligger ett vattenfyllt och delvis igenvuxet stenbrott. Kalkstenen som finns här bildades i ett grunt och varmt hav för 425 miljoner år sedan, när vi låg närmare ekvatorn. Här kan du enkelt hitta fossil från koraller, sjöliljor, musselskal och trilobiter.

Skäralidsravinen
Skäralidsravinen är en 100 meter djup sprickdal i Söderåsens nationalpark. Ravinen bildades när de skandinaviska och europeiska plattorna krockade med varandra för cirka 150 miljoner år sedan. Från utsiktsplatsen Kopparhatten får du en fantastisk vy över ravinen.

Kullaberg
Längst ut på Kullahalvön i nordvästa Skåne ligger bergryggen Kullaberg. Här finns flera spännande grottor och klippformationer som du kan utforska. På stranden kan du se såväl raukar som stenpelare. Missa inte besökscentret Naturum Kullaberg där du kan lära dig mer om Kullabergs storslagna natur samt växt- och djurliv.