”Gammalt” tak sänker energikostnaden

Marwa Dabaiehs innovativa tak-lösning halverar behovet av luftkonditioneringen

Varma länder behöver energisnåla och billiga sätt att få ner inomhustemperaturen. Urbaniseringen, koldioxidutsläppen och klimatuppvärmningen ökar behovet. Nu har en svensk-egyptisk forskare upptäckt ett förhållandevis enkelt sätt att halvera behovet av luftkonditioneringen. Resultaten presenteras i den vetenskapliga tidskriften Energy and Buildings http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0378778814010858

Marwa Dabaieh, arkitekt och byggforskare vid Lunds Tekniska Högskola och uppvuxen i Egypten har räknat på effekten av att kombinera 37 olika befintliga tekniker att bygga tak på.

De metod som fick ”bäst i test” går ut på att låta hustaken vara välvda, vilket tidigare vanligt på många håll i Nordafrika och Mellanöstern. Därefter lägger man utvändigt på en modern, ljusreflekterande beläggning, så kallad albedo-färg.

- Ja, den här gamla byggmetoden kompletterat med en modern ”finish” var bäst. Beräkningarna visar att med den här kombinationen kan man dra ner på luftkonditionering med 53 procent, berättar hon.

Hennes mål har hela tiden att låta själva huskonstruktionen i högre grad står för inomhussvalkan än idag. I första hand har Marwa Dabaieh studerat olika slags takformationer, men även dubbla tak med luftgap och ljusreflekterande vattendammar.

- Den välvda formen gör att halva ytan alltid är i skuggläge. Dessutom reflekteras mer solljus på ett välvt tak jämfört med platt, förklarar hon resultatet.

Med metoden minskar sommarsäsongens energiförbrukning med 900 kWh per kvadratmeter. Som en konsekvens av minskad energiförbrukning minskas också koldioxidutsläppen med 30 procent.

- Välvda tak innebär förvisso en något dyrare byggkostnad, men som man snabbt tjänar in. Eller så kan man använda billigare byggmaterial såsom tegel istället för förstärkt betong, säger Marwa Dabaieh och tillägger att hustaket ska ha en 70-gradig lutning.

Välvda tak var vanligt i många Nordafrika och Mellanöstern fram till början av 1900-talet, då västerländska stilideal tog över.

- Folkliga byggtraditioner bygger ju på årtusenden av trial- and error. Man kan inte kopiera stilen, men ta de bästa av dem och kombinera den med modern teknik.

Härnäst kommer Marwa Dabaieh och två kollegor bygga upp en prototyp på en byggnad i ett fullskale-labb på LTH.

En annan studie från LTH arkitekten Marcelino Rodrigues beskriver hur passivhus rätt arkitektur drastiskt minskar behovet av elförbrukande kylning av byggnader i tropiska klimat: http://www.lu.se/lup/publication/4780499 Medan Marwa Dabaiehs lösning fungerar bäst i varma länder med uppvärmningsbehov på vinterhalvåret, passar Marcelino Rodrigues rekommendationer bäst för året runt varma-miljöer. För mer info om denna studie, +46 8 285 606 57, marcelino_januario [dot] rodrigues [at] construction [dot] lth [dot] se (marcelino_januario[dot]rodrigues[at]construction[dot]lth[dot]se)