Genetik och familjemiljö förklarar sambandet mellan höga skolprestationer och ätstörningar

En ny, omfattande registerstudie visar att, det tidigare påvisade sambandet mellan skolprestationer och ätstörningar, förklaras av genetik och familjemiljö.

- Såvitt vi vet är den här studien den hittills största som undersökt sambandet mellan skolresultat och ätstörningar, säger professor Kristina Sundquist vid Centrum för primärvårdsforskning, CPF, ett samarbete mellan Lunds universitet och Region Skåne.

Sedan tidigare har höga skolprestationer associerats med en ökad risk för ätstörningar som anorexia och bulimi, men orsakssambandet har varit oklart.

Den aktuella studiens analyser visade att höga prestationer i skolan kan associeras med en ökad risk för anorexi och bulimi bland kvinnor och en ökad risk för anorexi bland män, men att det däremot inte finns något orsakssamband.

- När vi utökade analysen till att omfatta syskonpar där ett av syskonen drabbats av ätstörningar, kunde vi se att associationen mellan skolbetyg och ätstörningar försvann. Alltså, det syskonet som hade ätstörningar hade i genomsnitt inte högre skolresultat, kommentarer Kristina Sundquist.

Analyserna tyder sålunda på att associationen mellan skolprestationer och ätstörningar beror på genetiska eller miljömässiga familjära riskfaktorer som predisponerar både höga skolprestationer och ätstörningar.

Studien baserades på register över 1,8 miljoner personer födda i Sverige mellan 1972 och 1990, och cirka 11,000 fall av ätstörningar.

Artikeln “School Achievement and Risk of Eating Disorders in a Swedish National Cohort” har publicerats i Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry: http://www.jaacap.com/article/S0890-8567(15)00652-8/pdf

Artikelns författare: Professor Jan Sundquist, Lunds universitet, Centrum för primärvårdsforskning, Malmö; Henrik Ohlsson, Ph.D., Lunds universitet, Centrum för primärvårdsforskning, Malmö; Professor Marilyn A. Winkleby, Stanford University, Stanford Prevention Research Center, Stanford, California, USA; professor Kristina Sundquist, Lunds universitet, Centrum för primärvårdsforskning, Malmö; Casey Crump, M.D., Ph.D. Stanford University, Department of Medicine.