GIP kopplas till ökad risk för stroke

Inkretinhormonerna GLP1 och GIP är som Yin och Yang för kroppens blodkärl. Medan GLP1 har associerats med skyddande effekter kan GIP enligt ny forskning bidra till ökad risk för stroke. Rönen presenteras i den vetenskapliga tidskriften Diabetes.

Inkretinhormonerna GIP och GLP-1 utsöndras från tarmen när man äter och stimulerar insulinutsöndring i bukspottkörteln, vilket bidrar till att blodsockret återgår till normala nivåer efter måltid.

Inom forskningen anses inkretinhormonerna intressanta av flera skäl, bl a:
* De senaste utvecklade medicinerna mot typ 2-diabetes, så kallade DPP4-hämmare, riktar sig mot just inkretinsystemet och gör så att nivåerna av dessa hormoner ökar i blodet, vilket har en positiv effekt genom att hålla blodsockret på normala nivåer.

* På senare tid har forskare sett att inkretinhormoner även har många effekter utanför bukspottkörteln, bland annat på hjärtat och i blodkärl.

I den aktuella studien som presenteras i tidskriften Diabetes, ifrågasätter forskarna om DPP4-hämmare enbart har de positiva effekter som man hittills trott.

- Huvudfokus när det gäller DPP4-hämmare har varit på GLP-1 som har visats sig ha skyddande effekter på hjärta-kärl, men man har bortsett från eventuella effekter av GIP, som också påverkas av DPP4-hämmare, säger Maria Gomez, professor vid Lunds universitet som lett studien.

Maria Gomez
Maria Gomez, professor i kardiovaskulär fysiologi. Foto: Sara Liedholm, Lunds universitet

I den nya studien visar forskarna att en vanligt förekommande variation i arvsmassan (förekommande hos ca 30 % av befolkning), som kodar för GIP-receptorn, är kopplad till högre risk för stroke hos diabetes typ 2 patienter. De visar också hur GIP oväntat leder till en ökad produktion av proteinet osteopontin i blodkärlen och att detta sker via ökad frisättning av endotelin-1 lokalt i blodkärlens vägg.

Maria Gomez forskargrupp ligger bakom tidigare fynd om osteopontin kopplat till diabetes och hjärt- kärlsjukdomar.

- Osteopontin är inte bara en inflammationsmarkör men en aktiv spelare som bidrar till ökad åderförkalkning i blodkärlen, säger forskaren Lisa Berglund som är försteförfattare till studien.

Forskarna har även jämfört friska och sjuka blodkärl (från patienter med hjärt- kärlsjukdom och från diabetiska möss). Resultaten visar att friska kärl har låga till försumbara nivåer av GIP-receptorer och osteopontin, medan mängden av dessa proteiner ökar dramatiskt hos de sjuka.

- Dessutom fann vi att patienter med hjärt- kärlsjukdomar och typ 2-diabetes har högre nivåer av GIP-hormonet i blodet, säger professor Maria Gomez.

- Till skillnad från GLP-1 som har visats bidra till ökad produktion av skyddande och kärlvidgande kväveoxid (NO), ser vi att GIP kan bidra till ökad produktion av endotelin-1, som verkar kärlsammandragande och stimulerar inflammation och tillväxt av celler i kärlväggen. GIP och GLP-1 skulle verka som yin & yang i blodkärlen och det behövs därför fler studier av långtidseffekterna av DPP4-hämmare, säger Lisa Berglund.

Sara Liedholm

Publikation

Glucose-Dependent Insulinotropic Polypeptide (GIP) Stimulates Osteopontin Expression in the Vasculature via Endothelin-1 and CREB
Författare: Lisa M. Berglund, Valeriya Lyssenko, Claes Ladenvall, Olga Kotova, Andreas Edsfeldt, Kasper Pilgaard, Sami Alkayyali, Charlotte Brøns, Carol Forsblom, Anna Jonsson, Anna V. Zetterqvist, Mihaela Nitulescu, Christian Ruiz McDavitt, Pontus Dunér, Alena Stancáková, Johanna Kuusisto, Emma Ahlqvist, Maria Lajer, Lise Tarnow, Sten Madsbad, Peter Rossing, Timothy J. Kieffer, Olle Melander, Marju Orho-Melander, Peter Nilsson, Per-Henrik Groop, Allan Vaag, Bengt Lindblad, Anders Gottsäter, Markku Laakso, Isabel Goncalves, Leif Groop & Maria F. Gomez

Diabetes online 22 september 2015

Kontakt

Maria F. Gomez, professor, Institutionen för kliniska vetenskaper i Malmö, LUDC.
Tel: +46 40 248842, +46 70 2226216
E-post: maria.gomez@med.lu.se