Gubbslem blir allt vanligare i sjöar

Gubbslem
Gubbslemsceller, Fotograf: Caroline Björnerås

Har du någon gång badat i en sjö och kommit upp ur vattnet täckt av ett tunt lager slem som kliar? Då kan du ha drabbats av gubbslem – en sötvattensalg som tidigare bara fanns i skogstjärnar och sumpträsk, men som nu invaderar nya sjöar i norra Europa.

I en färsk avhandling från Lunds universitet har Ingrid Sassenhagen undersökt faktorer som påverkar spridningen av gubbslem. Studien visar att algen lätt kan sprida sig till nya sjöar över stora avstånd, men att de gubbslemsceller som koloniserar sjön först kan förhindra att nya gubbslemsceller etablerar sig. Gubbslem har dessutom en förmåga att tillväxa i många olika förhållanden och kan därför snabbt etablera sig i nya sjöar, trots att algen inte är specialanpassad för förhållandena som råder där.

– Det mest överraskande med resultatet är att gubbslem inte sprider sig via vattendrag, vilket jag trodde när jag påbörjade studien. Algen sprids troligen med hjälp av exempelvis fåglar och andra djur, säger Ingrid Sassenhagen.

Avhandlingen presenteras den 29 maj.

Ingrid Sassenhagen, doktorand (intervjuas på engelska)

Biologiska institutionen, Lunds universitet

Tel: 046-222 31 77