Gymnasieelever blir partikelfysiker för en dag

Den 19 mars kommer gymnasieelever från skolor i Malmö-Lund-området till Lunds universitet för att prova på att vara partikelfysiker för en dag. Arrangemanget, som i år firar tioårsjubileum, är internationellt och deltagarna får leta efter Higgspartiklar i riktiga mätdata som samlats in av ATLAS-experimentet vid CERN.

Den internationella mästarklassen är ett globalt arrangemang med deltagare från mer än 130 olika forskningsinstitut och 28 länder. Syftet är att ge unga människor möjligheten att lära sig mer om partikelfysik och dess forskningsmetoder. Else Lytken, partikelfysiker vid Lunds universitet och medlem i ATLAS-experimentet vid CERN, ser fram emot dagen.

– Det ska bli roligt att träffa ungdomar som är speciellt intresserade av vetenskap. De får möjlighet att arbeta med riktiga data från CERN vilket är både utmanande och givande, säger hon.

Dagen avslutas med en videokonferens med deltagare från andra universitet och CERN, då resultaten sammanställs och diskuteras. Eleverna kommer också att få träffa partikelfysiker vid Lunds universitet och få ta del av föreläsningar från deras forskningsområden.

Den internationella mästarklassen koordineras av tekniska universitetet i Dresden och QuarkNet från USA. I Sverige koordineras insatserna av Johan Rathsman, universitetslektor inom teoretisk högenergifysik vid Lunds universitet.

Partikelfysik är ett snabbt växande vetenskapsområde. Upptäckten av Higgspartikeln sommaren 2012, med hjälp av utrustningen på CERN, har gett stort genomslag i media och genererat ett stort intresse från allmänheten, inte minst sedan Peter W. Higgs och Francois Englert tilldelades Nobelpriset i fysik 2013. Som ett sätt att möta detta intresse erbjuder den internationella mästarklassen gymnasieelever möjligheten att lära sig mer om partikelfysik.

Annika Hansdotter