Han vill 3D-utskriva framtiden

LTH:s nya 3D-printsprofessor Olaf Diegel med – så klart – egna, 3D-printade gitarrer.

3D-utskrifter kommer ha en stor inverkan på hur vi tillverkar saker i framtiden menar Olaf Diegel, ny professor i produktutveckling vid Lunds Tekniska Högskola med speciellt fokus på 3D-skrivare.

Tisdagen den 10 juni kl. 15.00 håller han ett seminarium för att berätta om hur 3D-skrivartekniken kan användas för att stimulera ett kreativt tankesätt och hur befintliga produkter kan produceras på nya och innovativa sätt. Förhoppningen är att träffen ska öppna upp för mer samarbete, både med industrin och med andra forskare.

- Förvånansvärt lite forskning görs om 3D-utskriftstekniken i Sverige, säger han och hoppas att som Sveriges första ”3D-printsprofessor” kunna bidra med en ändring på den saken.

Själv är han just nu mitt uppe i ett projekt om att göra bättre skoinlägg för diabetiker.

- Idag är det dyrt och tidskrävande att få inlägg utprovade, men med rätt 3D-skrivare kan det ske i butiken samtidigt som man köper de nya skorna, berättar han.

När: Tisdagen den 10 juni 2014 klockan 15.00-16.30 (med efterföljande mingel)

Var: Stora hörsalen, Ingvar Kamprad Designcentrum, Sölvegatan 26, Lund

Vad: Olaf Diegel berättar hur 3D-skrivarteknik kan användas på ett innovativt sätt. Se 3D-skrivarna användas, upplev 3D-utskrivna objekt och lyssna på ljudet från 3D-utskrivna musikinstrument.

Meddela hajnalka [dot] bodnar [at] design [dot] lth [dot] se (hajnalka[dot]bodnar[at]design[dot]lth[dot]se) om du deltar på seminariet.

Välkomna!

Olaf Diegel, professor i produktutveckling Designvetenskaper, Lunds Tekniska Högskola olaf [dot] diegel [at] mkon [dot] lth [dot] se (olaf[dot]diegel[at]mkon[dot]lth[dot]se), 046-222 15 56, 0706-43 16 97

Jessika Sellergren