Harry Potter kan hjälpa svenska elever att förstå värdegrunden

Litteraturvetaren Malin Alkestrand som har skrivit avhandlingen Magiska möjligheter, Harry Potter, Artemis Fowl och Cirkeln i skolans värdegrundsarbete. Foto: Martin Alkestrand

Drakar, häxor och magiska världar – vad har det med demokrati, kulturell mångfald och mänskliga rättigheter att göra? Litteraturvetaren Malin Alkestrand har i sin avhandling vid Lunds universitet visat hur den populära genren fantasylitteratur kan vara ett effektivt hjälpmedel i värdegrundsarbetet i skolan.

I läroplanen för grundskola och gymnasium står att alla lärare har ett värdegrundsuppdrag i sina tjänster. Men det definieras inte hur detta ska genomföras i konkret undervisning och hur detta ska lösas i olika ämnen. Malin Alkestrand har genom att studera tre olika fantasyserier - Harry Potter, Artemis Fowl-serien och Engelsforstrilogin – undersökt hur fantasylitteratur kan användas pedagogiskt i skolans undervisning för att belysa och diskutera frågor som rör demokrati, mänskliga rättigheter och kulturell mångfald.

– Fantasylitteratur handlar om mer än bara drakar och andra världar. Det finns mycket som är likt vår egen värld, säger Malin Alkestrand. Att man i den magiska världen ser ner på magiker födda av mugglare – d v s vanliga människor utan magiska egenskaper – och behandlar dem sämre är ju ett exempel på rasism, fortsätter hon.

Ett exempel är Hermione, Harry Potters väninna, som på grund av sin unga ålder, sitt kön och att hon är född av mugglare får utstå mycket diskriminering i den magiska världen.

– Det blir en allegorisk skildring av vår egen värld, säger Malin Alkestrand.

Under arbetets gång upptäckte Malin att det i fantasylitteratur också är möjligt att göra bildliga uttryck konkreta vilket inte fungerar i realistisk litteratur. I boken Cirkeln i Engelsforstrilogin iscensätts t ex uttrycket ”att gå i någon annans skor” genom ett kroppsbyte. Personerna i boken lär sig mycket genom att vara i någon annans kropp. De måste spela någon annan och de ser också sig själv utifrån.

– Förutom att det är möjligt att pröva saker som inte går i den verkliga världen skapar fantasyvärlden dessutom en distans till vår egen värld. Det hjälper oss att kunna se den med nya ögon eller med ett utifrånperspektiv, säger Malin Alkestrand.

Fantasylitteratur läses av miljontals människor över hela världen och särskilt populär är genren bland barn och unga vuxna. Sedan Harry Potter kom ut 1997 har floden av fantasylitteratur som ges ut bara växt.

Det finns mycket forskning om Harry Potter på engelska men Malin Alkestrands är den första avhandlingen på svenska som handlar om fantasygenrens didaktiska aspekter. Hon är också den första att djupdyka i Engelsforstrilogin, som är en svensk mycket framgångsrik fantasyserie.

Malin Alkestrand är grundskole- och gymnasielärare i svenska och historia och disputerar med avhandlingen Magiska möjligheter, Harry Potter, Artemis Fowl och Cirkeln i skolans värdegrundsarbete i ämnet litteraturvetenskap fredagen den 16 september 2016 på Lunds universitet. Hon arbetar nu vid Linnéuniversitet där hon undervisar på kurser om barnlitteratur och Harry Potter.