”High five ger mer flyt än high fist”

Karin Moesch
Karin Moesch disputerar den 30 april med avhandlingen Psychological Momentum in handball

I målrika idrotter som handboll kan fem minuters flyt eller oflyt ändra utgången på matchen. Att laget överpresterar eller underpresterar händer under minst fem minuter i tre av fyra handbollsmatcher. Det visar doktoranden Karin Moesch som studerat fenomenet psykologiskt momentum, ett speciellt tillstånd som alla lagspelare känner till men få kan sätta fingret på vad det egentligen beror på.

Psykologiskt momentum skulle på vardagssvenska kunna översättas till flyt och oflyt. Det handlar om perioder i matcher där spelarna spelar långt bättre eller långt sämre än sin egentliga förmåga.

Karin Moesch har undersökt fenomenet bland svenska damhandbollsspelare på elitnivå och kommit fram till att fenomenet äger rum under minst fem minuter i tre av fyra matcher.

Kan spelarna eller tränarna göra något för att påverka det här tillståndet?

Ja, det menar Karin Moesch att de kan göra. Hon har studerat ett stort antal matcher, samt intervjuat tränare, och bland annat funnit att det är centralt hur den ickeverbala kommunikationen mellan spelarna på planen går till:

- En pusselbit är hur ett lag firar sina mål, säger Karin Moesch. Om målskytten visar sin glädje genom att göra ”high five” så kan en period av flyt vidmakthållas. Däremot kan man inte räkna med någon positiv effekt om man exempelvis firar sina mål med att höja en knuten näve, en så kallad ”high fist”. Likadant så kan man inte komma ur en period med oflyt bara för att man firar sina mål.

Utöver det kom det fram ett stort antal strategier som kan användas för att påverka psykologiskt momentum till sin egen fördel, som t.ex. att hålla sig till sin roll i laget, att förbereda sig noggrant till matchen och den kommande motståndaren, och göra konkreta planer för varje match kring hur man ska spela.

Karin Moesch har också intervjuat tränare om vad de tror triggar igång perioder av psykologiskt momentum.

- Perioder av flyt kan triggas igång genom att någon i laget gör det där lilla extra, eller om laget lyckas med sitt spel och på så sätt höjer självförtroendet. Oflyt kan triggas igång genom att motståndarlaget spelar exceptionellt bra, eller om domaren tar ett beslut som blir ifrågasatt.

När Karin Moesch inte forskar vid Lunds universitet arbetar hon som idrottspykologisk rådgivare vid Riksidrottsförbundet. Nu hoppas hon att handbollsspelare och deras tränare ska få användning av hennes forskningsrön:
- Det kan vara till hjälp att känna till att det är normalt att det går upp och ner i alla matcher. Problemet uppstår bara när spelarna låter sig styra av de negativa känslor och tankar som ofta uppstår i dåliga faser, och börjar förändra sitt beteende till det värre. Tränare och spelare ska istället försöka hålla fokus på det som är viktigt i stunden, alltså fokusera på konkreta beteenden som ska utföras på planen.