Hur robust är den svenska tilliten?

Läkare undersöker ett barn
Hur mycket litar vi på varandra? Det har stor betydelse för ekonomin. Som en del i Ekonomihögskolans seminarieserie berättar forskaren Andreas Bergh om hur tillit, välfärd och migration hänger ihop.

Sverige är ett av de länder i världen med störst tillit mellan människor som inte känner varandra. Hur har det blivit så, vad får det för konsekvenser – och hur robust är den svenska tilliten? Det ska forskaren Andreas Bergh reda ut på Ekonomihögskolans egen jubileumsföreläsningsserie.

– Jag ska berätta om på vilket sätt ekonomin faktiskt fungerar bättre om vi litar på varandra, säger Andreas Bergh, docent i nationalekonomi och forskare på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet.

Det är, berättar Andreas Bergh, framför allt den tillit vi känner till människor vi inte ens träffat, som spelar väldigt stor roll för hur ekonomin fungerar i ett land. Hur säkra kan vi vara på att den här typen av tillit håller när vi flyttar utomlands, när det kommer människor från andra länder hit, och när det händer saker i vår omvärld?

Föreläsningen är en del i den populärvetenskapliga seminarieserien ”Ekonomihögskolan gör skillnad” där forskare en gång i månaden delar med sig av sin kunskap och expertis, och berättar om ett aktuellt ämne. Seminarierna vänder sig till alla som är intresserade av samhällsekonomiska utmaningar och möjligheter.

Seminarieserien ”Ekonomihögskolan gör skillnad” är dessutom en del av Lunds universitets 350-årsjubileum.

Har du frågor om Ekonomihögskolans jubileumsserie är du välkommen att kontakta Anna Löthman.