Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

I dag startar vår donationskampanj

I dag börjar vår stora donationskampanj ”Lunds universitet – För en bättre värld” som är den största donationssatsningen i Norden hittills. Målet är att kampanjen ska locka donationer från företag, stiftelser och privatpersoner och den är en viktig del av det kommande 350-årsjubileet.

Alla är välkomna till ett öppet hus om kampanjen i Universitetshuset i dag. Då finns representanter från Donatorrelationer, Forskningsservice och alumner på plats för att svara på frågor om kampanjen och hur donationsarbetet går till.

Grunden för Lunds universitets framgångar är våra studenter, lärare och forskare. Vi attraherar de bästa talangerna både genom vår historia och genom drivkraften att vara ett universitet i världsklass som förstår, förklarar och förbättrar vår värld och människors villkor. Och det ska vi fortsätta med. Men alla nya utmaningar och förväntningar på utveckling i samhället kräver mer resurser.

Lunds universitet möter också en ökande konkurrens från internationella lärosäten. Vår analys är att donationer från den privata sektorn är nödvändiga för att svenska universitet ska kunna behålla och utveckla sin konkurrenskraft i ett globalt perspektiv. Vi behöver kompletterande finansiering utöver de statliga anslagen för att locka de bästa forskarna och studenterna och fortsätta att bedriva forskning i världsklass.

Donationskampanjen omfattar hela universitetets fundraisingarbete och exemplifieras i 21 projekt som fakulteterna valt ut. Projekten kan komma att variera under kampanjens gång. Målet är att skapa en bred kampanj som lockar givare på alla nivåer. Förutom projekten går det också att bidra till universitetets stipendiefonder och till olika satsningar inom kultur och mötesplatser. Navet för kampanjen är en webbplats där de olika projekten presenteras.
Förhoppningen är att många kan tänka sig att stötta vår verksamhet när de ser den samhällsnytta vi bidrar med. Parallellt med detta arbete fortsätter avdelningen donatorrelationer och många av oss sitt arbete med att förmå stiftelser, företag och privatpersoner att göra större donationer.

Ett aktivt och långsiktigt samarbete med näringsliv och alumner är en central del i kampanjen. Universitetet har inför kampanjen knutit till sig ett antal sydsvenska företagsledare, varav några ingår i donationskampanjens styrelse.

Tid: 13.00-16.00, fredagen den 24/1, 2014
Plats: Atriet, Universitetshuset, Lunds universitet

Läs mer på http://www.donationskampanj.lu.se

Vänliga hälsningar, Per Eriksson och Eva Wiberg

 

 

Intresserad av forskning och samhälle?
Prenumerera på Apropå!

I nyhetsbrevet Apropå varvas senaste nytt från Lunds universitet med kommentarer till aktuella samhällshändelser från några av våra 5000 forskare.