Innovationerna var fler och nyare förr

Diagram över kostnad för innovationer
Innovationerna kostade fyra gånger mer per investerad krona under tillväxtåren efter IT-bubblan än vad de gjorde i början av 80-talet då ekonomin gick trögt

En ny avhandling från Ekonomihögskolan vid Lunds universitet visar att innovationer i svenska företag var fler under det sena 70-talet och tidiga 80-talet än under 00-talet. Det nya var dessutom mer nytt.

1970- och -80-talet var i Sverige en tid av kris och ekonomisk stagnation. Men samtidigt spirade nytänkandet visar ny forskning som analyserat innovationsförmågan i Sverige mellan åren 1970 till 2007.

- Att ekonomisk stagnation kan gå hand i hand med febril innovationsaktivitet, inte minst i småföretag, visar att kriser inte är alltigenom negativa utan har en viktig roll att spela i förnyelsen av ekonomin, säger Karolin Sjöö, nydisputerad doktor i ekonomisk historia.

Maskininnovationer dominerade under 1970-talet men föll under 1980-talet tillbaka till förmån för innovationer inom elektronik- och mjukvaruindustrierna. Jämfört med 90- och 00-talet var innovationerna dessutom mer nyskapande och svenska tillverkningsföretag lanserade fler innovationer per investerad krona.

- I början av 80-talet fick man ut nästan fyra gånger fler innovationer per investerad krona i forskning och utveckling jämfört med åren av stark tillväxt efter att it-bubblan sprack i början av 00-talet. Innovationerna var också i högre utsträckning världsnyheter, det vill säga helt nya för världsmarknaden, säger Karolin Sjöö.