IPCC-rapport visar att kraftiga ökningar av växthusgasutsläppen kräver tuffare politiska åtgärder

För att komma tillrätta med de kraftigt ökande klimatutsläppen måste vi skärpa våra insatser. De satsningar som hitintills gjorts för att begränsa utsläppen har inte varit tillräckliga, säger Luis Mundaca, universitetslektor vid Lunds universitet. Han är en av huvudförfattarna till den tredje IPCC-rapporten kring klimatförändringar som presenteras i Berlin i dag, den 13 april 2014.

Rapporten Climate Change 2014: Mitigation of Climate Change som utarbetats av arbetsgrupp 3 inom FN:s klimatpanel (IPCC, Intergovernmental Panel on Climate Change) lägger fram nya vetenskapliga bevis angående försöken att begränsa klimatförändringarna.

Trots försöken att begränsa utsläppen av koldioxid måste insatserna intensifieras väsentligt detta för att kunna begränsa utsläppen till en koldioxidhalt på 450 ppm (miljondelar). Underlaget i IPCC rapporten visar att de tekniska lösningarna finns men det kommer att krävas en ambitiös politik och kraftfulla styrmedel för att minska utsläppen i tillräcklig omfattning.

– Det finns inte något självklart styrmedel som är bättre eller mer effektivt än andra, menar Luis Mundaca. Snarare finns ett behov av en kombination av flera politiska styrmedel (ekonomiska incitament, regleringar och informationskampanjer) för att främja klimatsmarta lösningar.

– Det vi vet i dag är att ekonomiska styrmedel, såsom handel med utsläppsrätter, är otillräckliga för att begränsa utsläppen. Att ta bort subventionerna av fossila bränslen – ca 500 miljarder US-dollar per år – kan ge stora utsläppsbegränsningar, framhåller Luis Mundaca.

Rapporten ger vidare exempel på flera scenarier som uppskattar kostnaderna för olika insatser. Resultatet av de olika beräkningarna skiljer sig åt och visar på såväl höga som låga kostnader.

– Siffror som dessa måste granskas noga, säger Luis Mundaca. De makroekonomiska beräkningarna utgår ofta från ett grundscenario där inga egentliga försök till begränsningar görs. Dessutom finns det stora regionala skillnader. Man måste också ta med i beräkningen när stabiliseringen förväntas vara uppnådd. Och sedan är det viktigt att väga kostnaderna för att vidta åtgärder mot de ekonomiska förluster som klimatförändringarna kan leda till om man väljer att inte vidta åtgärder.

– Det som behövs i dag mer än någonsin är en ambitiös politik om vi ska lyckas hålla klimatuppvärmningen under 2°C. Det handlar inte bara om teknologi utan också om beteendeförändringar om vi på allvar ska kunna ta itu med klimatförändringarna, sammanfattar Luis Mundaca.