Jultomten borde bo i Jokkmokk

Jultomten borde bo i Jokkmokk. Animation: Catrin Jacobsson

Den mest strategiska platsen för jultomtens hem och julklappsdistribution är Jokkmokk. Det menar forskare vid Lunds universitet som med hjälp av satellitbilder har beräknat jordens befolkningsmässiga mittpunkt.

Resultaten talar alltså emot att tomtens hemstad skulle vara Rovaniemi, som finnarna brukar hävda. Faktum är att 1992, det år då den här typen av satellitbilder blev allmänt tillgängliga, borde tomtens placering ha varit den norska ön Jan Mayen. Skiftet speglar förändringar i jordens befolkning och ekonomi över tiden.

I år skulle således Jokkmokk ha varit den mest rimliga platsen för tomten förutsatt att han på ett någorlunda jämnt sätt ska kunna fördela gåvor till världen.

– Resultatet kan verka förvånande, men när man tittar på en jordglob förstår man bättre. Föreställningen om att tomten skulle bo någonstans nära Nordpolen är alltså inte helt fel, säger kulturgeografen Ola Hall.

Forskarna använder satellitbilder bland annat för att studera folkförflyttningar. Genom att studera bilder med nattljus, tagna över tid, kan forskarna med stor säkerhet följa mönster i migrationen.

– Här i Sverige finns gott om tillförlitlig statistik över hur och när man flyttar inom landet. Därför kunde vi testa vår metod för att se om vi kom till samma resultat genom att endast använda satellitbilder över nattljus. Vi blev förvånade över hur exakt vi kunde studera folkförflyttningar genom att bara se till nattljusen, säger Ola Hall.

Förutom att ta reda på den mest strategiska platsen för tomtens julklappsutdelning, vilken annan nytta har man av att veta exakt var tyngdpunkten i befolkningscentra finns?

– Särskilt användbara kan satellitbilderna bli för planering i regioner som sträcker sig över två länder, som exempelvis Öresundsregionen. När två länder är inblandade blir det ofta ännu klurigare att sammanställa statistik. Även i statistiksvaga länder som diktaturer eller utvecklingsländer kan satellitbilder vara till stor hjälp för planering.

– Metoden öppnar särskilt upp för jämförande globala studier något som är svårt med befintlig statistik som är insamlad med nationellt helt skilda administrativa indelningar och med olika tidsintervall.

– Eftersom vår data saknar administrativa gränser så kan vi på ett helt nytt sätt simulera olika regionindelningsprinciper.

Länk till artikel Using Satellite Data on Nighttime Lights Intensity to Estimate Contemporary Human Migration Distances

Kontakt

För mer information tala med kulturgeografen Ola Hall, ola.hall@keg.lu.se, 0733-74 78 49