Klimatförändringar i fokus när FN:s klimatpanel samlas i Malmö

Klimatförändringar

I oktober samlas klimatforskare från hela världen till ett författarmöte i Malmö. Forskarna ska arbeta med en rapport som beskriver vad som krävs för att begränsa klimatförändringen till 1,5 grader och vilka konsekvenser en sådan klimatförändring får.

Rapporten är en del av FN:s klimatpanel IPCC:s stora kunskapsgenomlysning och ska ge beslutsunderlag till arbetet med det globala klimatavtalet från Paris 2015. Professor Markku Rummukainen är Sveriges kontaktperson gentemot FN:s klimatpanel IPCC och en av arrangörerna när klimatforskare från hela världen träffas i Malmö. Apropå har ställt ett par frågor till Markku Rummukainen inför författarmötet.

Vilken betydelse har IPCC:s kunskapssammanställningar för klimatpolitiken?

– Klimatproblematiken handlar om hur människan och samhället möter jordens system. Den vetenskapliga grunden spänner över många forskningsområden och IPCC tar fram en helhetsbild om kunskapsläget, som ska ge en grund för att arbeta med lösningar.

Vilka är de största utmaningarna för att begränsa klimatförändringen till 1,5 grader?

– Klimatutsläppen kommer från alla samhällssektorer, till exempel från transporter, industrin och jordbruket. Utsläppen av växthusgaser måste ner till noll för att temperaturen inte ska stiga mer än 1,5 grader. Energiförsörjningen, tillverkningsprocesser, hur vi transporterar oss och varor och konsumtionsmönster behöver snabbt läggas om, gärna som en del av en positiv teknik- och samhällsutveckling. Investeringar i ny teknik och nya lösningar är viktiga. I många fall tar det lång tid innan sådana beslut ger full effekt, vilket gör att det nu är ont om tid. Den utveckling som krävs för att minska utsläppen av växthusgaser ger också andra fördelar, som renare luft, mer hållbara energisystem, en minskad råvaruåtgång och bättre livsvillkor för världens fattiga.

Vilka konsekvenser har en klimatförändring om 1,5 grader?

– Fortsatta utsläpp av växthusgaser, eller små till måttliga utsläppsminskningar, medför en global uppvärmning motsvarande 3-5 grader år 2100. Med en klimatförändring motsvarande 1,5 grader blir klimateffekterna mer hanterbara. Det blir fortfarande varmare i luften och i våra världshav. Isar smälter. Havsnivån stiger. I Sverige blir framförallt vintrarna mildare och nederbörden ökar. I andra delar av världen blir klimatet istället torrare och människor kan få svårt att odla och försörja sig. Extrema väderfenomen som skyfall, översvämningar och värmeböljor blir vanligare, även om vi kan begränsa klimatförändringen till 1,5 grader. Det är av avgörande betydelse att vi kan hejda klimatförändringen nu, så att effekterna begränsas och blir mer möjliga att hantera.

I samband med IPCC:s författarmöte i Malmö är Lunds universitet medarrangör till tre olika arrangemang som rör klimatförändringen, klimatpolitiken och innovationer som en lösning.

Klimatförändringen – från kunskap till politik
Måndagen den 23 oktober kl 11, på Malmö Live, samtalar forskare från Lunds universitet och Malmö högskola med Sveriges minister för internationellt utvecklingssamarbete och klimat, Isabella Lövin, om vad som krävs för att vi ska nå 1,5 graders målet.

Hälsa, mat och vatten - behovet av innovationer och nya strategier i ett föränderligt klimat
Tisdagen den 24 oktober kl 19, på Malmömässan i Hyllie, arrangeras ett seminarium om hälsa, mat och vatten med forskare från Lunds universitet, Sahlgrenska sjukhuset och några av de internationella forskare som deltar i författarmötet.

Climathon om solenergi
Fredagen den 27 oktober kl 10.30 inleds ett 24-timmars klimatförändrings-hackathon som arrangeras samtidigt i över 230 städer runt om i världen. I Lund fokuserar Climathon på solenergi och arrangeras på Vattenhallen Science Center.

Här kan du läsa mer om och anmäla dig till dessa klimatarrangemang