– Vi tror att resultatet kommer att ha stor betydelse för att definiera den strategiska kommunikationens betydelse i en organisation, säger Cecilia Schön Jansson, vd på Sveriges Kommunikatörer.
Bland de elva företag och organisationer som medverkar i projektet syns etablerade varumärken som IKEA och Eon, men också offentliga verksamheter som Polismyndigheten och Malmö stad. Flera av organisationerna har mer än 20 000 medarbetare.
– I så stora organisationer kan det vara en utmaning att hålla ihop kommunikationen. Vi intervjuar chefer, medarbetare och kommunikatörer och känner dem på pulsen: Vilka utmaningar står ni inför och hur fungerar det kommunikativa stödet i organisationen? säger Mats Heide, forskningsledare och professor i strategisk kommunikation.
Mats Heides forskningsområde är organisationskommunikation med ett internt perspektiv. Han har forskat om kriskommunikation och förändringskommunikation och gav nyligen ut boken Krisen inifrån tillsammans med Charlotte Simonsson.
– Oavsett om det gäller en kris eller en förändring är det samma processer som pågår inom organisationen. Det skapas osäkerhet bland medarbetarna när de inte vet vad som kommer att hända framöver, säger han.
Mats Heide leder forskningsprojektet om kommunikationens betydelse i privata och offentliga organisationer. Foto: Eva Nelsson
I våras presenterade forskarna resultaten de har kommit fram till hittills under PR- och kommunikationskonferenser i New York och Toronto.
– Vi har släppt den första delrapporten som reder ut begreppet kommunikativa organisationer. I oktober planerar vi att en kvantitativ studie med drygt 6 500 respondenter ska vara klar, säger Mats Heide.
Under projektets gång har de elva organisationerna fått möjlighet att träffas och dela med sig av sina erfarenheter under konferenser vid Campus Helsingborg.
– NCC har berättat om hur de har slagit ihop HR- och kommunikationsavdelningen till en enhet med en gemensam kommunikationsdirektör. Även Helsingborgs stad har varit med och presenterat sitt varumärkesarbete.
De kommande forskningsrapporterna lyfter fram goda exempel, men tar även upp utmaningar som organisationerna står inför, berättar han. Forskarna följer bland annat Stockholms stads arbete med att bygga förtroende gentemot sina målgrupper. Hur bemöter staden sina medarbetare, brukare, turister, elever och föräldrar?
– Stockholms nya vision är "Ett Stockholm för alla". Staden arbetar mycket med bemötande och deras HR- och kommunikationsavdelning arrangerar utbildningar för att stärka det kommunikativa ledarskapet.
Delrapport 1
Den kommunikativa organisationen – en diskussion av begreppet (pdf)
Kontakt
Mats Heide, forskningsledare
mats [dot] heide [at] isk [dot] lu [dot] se (mats[dot]heide[at]isk[dot]lu[dot]se), 042-35 66 14
Text: eva [dot] nelsson [at] ch [dot] lu [dot] se (Eva Nelsson)