Lättare upptäcka benskörhet

Hanna Isakssons forskning ger detaljerad information om skelettets struktur, till gagn för tidig upptäck av benskörhet.

I framtiden kan det bli enklare att upptäcka begynnande benskörhet. Genom att komplettera läkarens röntgenbild med data om skelettets struktur och sammansättning på mikro- och nanonivå blir prognosen säkrare.

Drivande i forskning är Hanna Isaksson, docent i biomedicinsk teknik vid LTH. Före sommaren fick hon besked om sex miljoner kronor från Stiftelsen från Strategisk forskning.

- Just nu vill vi främst fördjupa vår förståelse av hur skador och benbrott uppstår. Men i kliniska studier börjar vi även utvärdera om våra beräkningsmodeller kan förutsäga vilka som får benskörhetsfrakturer, säger Hanna Isaksson.

Idag leder hon en grupp på tre doktorander och två postdocs vid den nybildade institutionen biomedicinsk teknik. För pengatillskottet från SSF kommer hon anställa ytterligare personer.

Huruvida det blir ett nytt bolag eller om resultaten går direkt ut i vården får framtiden utvisa.

I samma utlysning från före sommaren fick också lundaforskarna Kimberly Dick Thelander, Malin Lindstedt och Jenny J Persson besked om finansiering.

Om benskörhet

När skelettet är påverkat av benskörhet, minskar benets styrka och dess förmåga att motstå kraft betydligt och frakturer uppstår lätt. Projekt kombinerar bildbehandling med experimentell och numerisk mekanisk analys av skador och frakturer i vävnaden på flera längdskalor (från hela benet ner till materialets byggstenar). Det ligger till grund för utveckling av patientspecifika beräkningsmodeller av benets brottmekanik. Benskörhet drabbar framförallt kvinnor efter klimakteriet