Ljuset är mycket viktigare för hälsan än de flesta inser

13 forskare vid 5 europeiska universitet är just klara med en unik sammanställning av ledande flervetenskaplig forskning om ljusets betydelse för hälsa och välbefinnande. Forskarna har analyserat 400 vetenskapliga artiklar och i dialog med representanter för 5 städer och 14 andra utvecklingsaktörer, inom EU-projektet SSL-erate, tagit fram en ny klargörande bild om hur viktig ljusets variation och karaktärer är för människors hälsa och välbefinnande.

Dagtid och i synnerhet på morgonen är ljusets intensitet och vissa våglängder av blått ljus viktigt för att vi skall känna oss pigga. På kvällen bör man sänka ljusintensiteten, och använda varmare toner av ljus, eftersom det är viktigt för att kunna varva ned och sedan somna. Ljuset har direkta effekter på humör, vakenhet och uppmärksamhet. Kroppens klockor påverkar immunförsvaret, aptiten och många fler av våra funktioner och beteenden. Som en del i det internationella ljusåret ordnar IIIEE en öppen dialog socialt entreprenörskap för ljus, onsdag den 4e februari 16-17.30. Torsdag 9.15-12 ordnar LU Open en flervetenskaplig dialog om ljus och torsdag 13-15 ordnar SSL-erate en internationell paneldebatt på Ideon Agora.