Lund och Uppsala samarbetar om masterutbildningar

Prorektorerna vid Lunds och Uppsala universitet ska dra igång ett samarbetsprojekt för att säkra och utveckla kvaliteten på de tvååriga masterutbildningarna. Dessa utbildningar introducerades 2007 och lockade många internationella studenter, framför allt innan studieavgifter för utomeuropéer infördes i Sverige.

Lund och Uppsala gjorde tillsammans med Göteborgs universitet en första uppföljning av dem som utexaminerades från masterutbildningarna 2008-2010. Nu går Lund och Uppsala alltså vidare och gör ytterligare en uppföljning av de första masterkullarna. Projektet ska pågå 2012-2014 och kommer att täcka in studenternas uppfattningar om utbildningen, studieresultat och efterföljande karriär.

- Genom det nära samarbetet mellan de två universiteten ges möjlighet till jämförelser och erfarenhetsutbyte som ytterligare främjar kvalitetsutvecklingen, menar Hanne Smidt, projektledare och Senior Advisor på EUA, European University Association i Bryssel.