Lunda-alumner och hållbarhetsproffs på högsta nivå möts i Lund.

iieee
Internationella miljöinstitutet med Kulturen i förgrunden

I veckan möts hållbarhetsexperter på högsta nivå från industrin, näringslivet och myndigheter både på hemmaplan och internationellt under två dagar för att tillsammans med ett hundratals andra beslutsfattare och forskare tala om vägar till en hållbar utveckling för samhället.

Alla har de har en utbildning inom hållbarhet från Internationella miljöinstitutet vid Lunds universitet som i år firar sitt 20-årsjubileum, med denna internationella konferens den 26-27 augusti som höjdpunkt.

Syftet med konferensen är att samla institutets stora nätverk inom Svenskt näringsliv och olika myndigheter för att tillsammans med ledande forskare talar om vägar till hållbar utveckling för samhället och diskutera hur de kommande 20 åren kommer att se ut inom hållbarhetsområdet.

– Vår verksamhet präglas i hög grad av samverkan med näringsliv och offentlig sektor. Samverkan är ett sätt för vår forskning att bli till nytta för samhället och snabba på utvecklingen mot ett hållbart samhälle, säger Lena Neij, chef för Internationella miljöinstitutet.

Till konferensen kommer många tidigare studenter som idag är hållbarhetsansvariga och experter på myndigheter och företag som IKEA, Miljödepartementet och Maersk för att berätta om sitt hållbarhetsarbete och om utbildningen som tagit dem dit de är idag.

– De inbjudna talarna bildar en spännande laguppställning som tydligt visar hur vår utbildning ger kunskaper för att bedriva hållbarhetsarbete på hög nivå runtom i världen. Vår alumnikår gör verkligen skillnad, säger Håkan Rodhe, alumniansvarig vid Internationella miljöinstitutet.

Flera föredrag och seminarier från konferensen kommer att sändas live eller filmas och finnas tillgängliga på webben efteråt.
Här hittar man allt material från konferensen

Se pressmeddelandet