Lundaalumnen Anders Arborelius blir Sveriges första kardinal

Biskop Anders Arborelius blir kardinal den 28 juli.
Biskop Anders Arborelius blir kardinal. Fotograf: Per Englund

– Jag fick en smärre chock när jag möttes av beskedet, berättar biskop
Anders Arborelius, som förutom sin teologiexamen från Rom har en magister i moderna språk från Lunds universitet. Studierna i Lund gjorde att han kan översätta böcker och hålla predikningar på andra språk som präst och biskop.

Vad har tiden vid Lunds universitet gett dig?

– Det var intensiva år då jag både studerade språk och arbetade en del på sjukhuset. Jag kom direkt från gymnasiet och började läsa spanska och sedan tyska och engelska. Jag har haft en väldig nytta av det. Jag har översatt några av helgonet Teresa av Avilas böcker från 1500-talet och vissa perioder har jag arbetat mycket i Sydamerika, säger han.

Hur nära påven kommer du att arbeta?

– Jag kommer fortsätta att var biskop i Sverige samtidigt som jag är kardinal. Sedan åker man på möten i Rom och man kan få specifika uppdrag av påven.

Vad innebär det att du blir kardinal?

– Det innebär bland annat att jag får vara med och välja nästa påve. Det får man göra fram till 80 års ålder. Man får också hjälpa påven i olika råd och dåd.

Vad betyder det för katolska kyrkan i Sverige?

– Det betyder mer strålkastarljus på Sverige. Inte ens när Sverige var katolskt under medeltiden så fanns det någonsin en svensk kardinal. Sverige har alltid legat i periferin av den katolska världen och när påven nu väljer kardinaler från Sverige, Mali och Laos betonar han att de små kyrkorna också är viktiga, säger Anders Arborelius.

Anders Arborelius kommer fortsätta att vara biskop för katolska kyrkan i Sverige efter att han tillsammans med övriga fyra nya kardinalerna vid en ceremoni i Rom den 28 juni officiellt blir kardinal.