Lundaexpertens deckartips för hängmattan i sommar

Foto på Kerstin Bergman
Kerstin Bergman

Svenska deckare lockar miljontals läsare i Sverige och utomlands. Typiska ingredienser i genren är samtidsskildringen, samhällskritiken, miljö- och naturskildringarna samt de starka kvinnokaraktärerna.
Lunds universitets deckarexpert Kerstin Bergman har valt ut sex riktiga bladvändare som får oss att glömma myggor och regn. Böckerna är alla exempel på vad som hänt i deckarvärlden efter Stieg Larsson.

Tove Alsterdahl Låt mig ta din hand (2014)
– En mycket spännande, psykologisk, komplex thriller med intressanta karaktärer. Boken blev utsedd till årets bästa svenska deckare förra året. Tove Alsterdahl är en av de riktigt bra författarna just nu. Om språket är det viktigaste så ska man läsa den här, den är jättefint skriven.

Carin Gerhardsen Falleri fallera falleralla (2015)
– Detta är den avslutande och kanske svartaste delen i Carin Gerhardsens Hammarbyserie som utspelar sig i Stockholm. Hon är en av dem som för vidare Sjöwall Wahlöö-traditionen genom att fokusera lika mycket på alla medlemmar i sitt polisteam. Det är som vanligt välskrivet och boken är en riktig sträckläsare.

Ingrid Hedström Måltavla (2015)
– Jag tycker att det är den bästa bok jag läst det här året hittills. Måltavla är den andra boken i hennes nya serie om diplomaten Astrid Sammils och hennes omaka väninna Carina Svahn. Thrillern har fokus på en brottsutredning och handlar om en viktig fråga - kvinnor som utsätts för hot. En angelägen bok med kul karaktärer.

Mons Kallentoft och Markus Lutteman Leon (2015)
– En riktigt spännande sträckläsare som utspelar sig i ett svart och kallt Stockholm. Detta är den andra romanen i Mons Kallentoft och Markus Luttemans serie som bygger Herkulesmyten. Huvudpersonen polisen Zack är en bra polis, men i den här boken får hans missbruksproblem allvarliga konsekvenser. Boken har mycket lejonsymbolik och knyter an till Herkules första stordåd, striden med det nemeiska lejonet. Ingen Sjöwall Wahlöö-inspiration här utan mer åt Lapidus-hållet.

Anna Lihammer Än skyddar natten (2015)
– Detta är den spännande uppföljaren till Anna Lihammers prisbelönta debut Medan mörkret faller och jag tycker nog att den är ännu bättre än debuten. Det är en historisk polisroman om judehat och rasism som utspelar sig i Uppsala och Stockholm 1935. Boken har ett stort driv, men är också en skarp historisk skildring av samhällsklimat och politik. Boken börjar med att en tysk journalist hittas död på en hällristning. Med den tyska makten efter sig försöker sedan polisen Carl Hell lösa mordet tillsammans med smarta polissystern Maria Gustavsson.

Olle Lönnaeus Jonny Liljas skuld (2014)
–      Den här är en hårdkokt polisroman från Malmö och är skriven av Olle Lönnaeus, journalist på Sydsvenskan. Det är mycket en lek med den amerikanska noir-känslan med exempelvis neonblänk i vattenpölar. Detta är första delen på en ny serie med polisen Jonny Lilja som huvudperson. Han är en duktig polis, men som spelmissbrukare är han i klorna på Malmös maffiabossar. Välskrivet med bra karaktärer och väldigt fina malmömiljöer. I sina romaner tar han upp den viktiga frågan om den svenska rasismen.

Faktaruta om Kerstin Bergman

Kerstin Bergman är docent i litteraturvetenskap vid Lunds universitet, medlem av Svenska deckarakademin och deckarrecensent. Hon bloggar om deckare på crimegarden.se.

Video, fri för media:

För mer information om deckargenren i Sverige kontakta:
Kerstin Bergman, docent i litteraturvetenskap, Lunds universitet
kerstin.bergman@litt.lu.se

Video, fri för media finns här: