Lundaforskare närmar sig herpesvirusets gåta

Den upptäckt som biokemisten Alex Evilevitch och hans forskargrupp nyligen gjort kan leda fram till ny kunskap om hur man förkortar herpesvirusets livslängd och därmed begränsar virusets spridning.

Forskarna har identifierat virusets akilleshäl vilken visat sig vara en specifik proteinstruktur (s.k. portal) som är en del av det skal som omger och skyddar arvsmassan i viruset.

– Alla virus har skal som skyddar DNA:et eller RNA:et och därmed ser till att viruspartiklarna förblir stabila och smittsamma, säger Alex Evilevitch.

– Vi har upptäckt att proteinportalen är den mekaniskt svagaste punkten i skalet, dvs. de proteiner som gör att DNA:et stannar i viruset och orsakar infektionen. Genom att destabilisera portalstrukturen  kan vi kraftigt reducera antalet smittsamma viruspartiklar och därmed minska herpesinfektionens kraft, förklarar han.

Studien har nyligen publicerats i tidskriften Journal of Virology, som anses som den viktigaste inom virusforskning.

Alex Evilevitch delar sin forskartjänst mellan Kemiska institutionen i Lund och Carnegie Mellon University och det är med sina amerikanska kollegor som han gjort den aktuella studien. Hans forskning finansieras av Vetenskapsrådet och den amerikanska National Science Foundation.

Läs pressmeddelandet från Carnegie Mellon University om den uppmärksammade studien