Lundaforskare om resor i litteraturens spår - sommartips från Lunds universitet

Tornedalen
Tove Alsterdals deckare utspelar sig i Tornedalen. Foto: Wikimedia Commons

Resor i böckers eller filmers fotspår blir allt vanligare. Resenärerna vill bryta de gamla mönstren och resa på ett nytt sätt menar Lundaforskaren Carina Sjöholm som forskar om fenomenet. Författare har alltid använt igenkännbara platser i sina verk och det är ett grepp som allt fler författare verkar ta till, inte minst i deckargenren, enligt Carina Sjöholm.

Hon har bland annat gett ut boken Litterära resor. Spåren efter böcker, filmer och författare. Hon har också skrivit om litterära resor i Skåne, Medelpad, Härjedalen, Uppland och Bohuslän i boken Deckarnas svenska landskap: från Skåne till Lappland.

- Folk läser böcker om resmålet före, under och efter resan och ger på så sätt resan en ny dimension, säger Carina Sjöholm.

Hon tipsar om nedanstående resmål som hon själv skulle vilja resa till:

1.Shetlandsöarna där många av deckarförfattaren Ann Cleeves böcker utspelar sig. I våras visade SVT serien Shetland som bygger på hennes böcker om polismästare Jimmy Perez som försöker lösa mordgåtor på den karga vackra ön. Serien baserar sig på hennes böcker Svart som natten, Vita nätter, Rött stoft och Blå gryning

2.Yttre Hebriderna. I sina deckare beskriver Peter May den outtröttliga vinden, det piskande regnet och havets skummande vrede på Isle of Lewis i de Yttre Hebriderna, där kommissarien Fin Macleod löser kriminalfall.

3.Cornwall. Daphne du Maurier var bosatt där och flera av hennes böcker filmatiserades av Alfred Hitchcock, t ex Fåglarna, Rebecca och Jamaica Inn. Under delar av året kan man gå Rebecca-vandringar i det Cornwallska landskapet.

4.Tornedalen. Tove Alsterdal, som nyligen belönades av svenska deckarakademin, beskriver i sin bok I tystnaden tornedalska kommunistsympatisörers flytt till Karelen under Sovjettiden.

Carina Sjöholm forskar vid Institutionen för Service Management och tjänstevetenskap. Där forskas bland annat om turism, resor, upplevelseindustrin och livsstilsföretagare på landsbygden.
För intervjuer om litterära resmål i Sverige och utomlands nås hon på 042-35 66 23, 0706-96 73 88, carina [dot] sjoholm [at] ism [dot] lu [dot] se

Se tips på andra somriga ämnen i Lunds universitets sommarexpertlista http://www.lu.se/article/lunds-universitets-sommarlista-massor-av-experter-fran-a-till-o?ref=pressrelease