Lundageolog jagar världens äldsta is

Foto från Drottning Mauds land i Antarktis. Vinterns borrningar genom mer än tre kilometer tjock is sker på annan plats i Antarktis. Foto: Raimund Muscheler

Jakten på världens äldsta is påbörjas inom kort. Målet är att borrningar ner till mer än tre kilometers djup genom Antarktis istäcke ska blottlägga is så gammal som 1,5 miljoner år. Genom att analysera bland annat radionuklider i den urgamla isen hoppas forskarna kunna förbättra framtida klimatprognoser.

Projektet Beyond Epica –oldest ice är ett samarbete mellan 14 europeiska institutioner och lärosäten. Kvartärgeologen Raimund Muscheler vid naturvetenskapliga fakulteten, Lunds universitet, har en nyckelroll i jakten på världens äldsta is. Den äldsta is som har analyserats är runt 800 000 år gammal, nu är målet att hitta is som är nästan dubbelt så gammal.

- Min grupp ansvarar för att åldersbestämma isen genom att analysera radionuklider. Vi ska undersöka isprover som tagits upp från Antarktis berggrund på ungefär tre kilometers djup, berättar han.

Raimund Muscheler och hans grupp ska mäta radionukliderna 10Be och 36Cl, som är naturliga radioaktiva isotoper. 10Be är den mest stabila radioisotopen till grundämnet beryllium, halveringstiden för 10Be är cirka 1,3 miljoner år. 36Cl är grundämnet klors radioaktiva isotop med en halveringstid på 300 000 år.

- De båda radionukliderna avsätts kontinuerligt i isen, men om vi hittar is som är mer än en miljon år gammal så kan vi fastställa dess ålder genom att 10Be och särskilt 36 Cl har minskat kraftigt, säger Raimund Muscheler.

För att åldersbestämma isen analyseras radioaktiva isotoper inuti iskärnor som tagits upp med hjälp av borr. Den hittills äldsta isen är 800 000 år gammal. Foto: Sepp Kipfstuhl, Alfred Wegener Institut

Forskarna räknar med att analyserna ska avslöja hur klimatet var, och vilka processer som bestämde klimatet, för över en miljon år sedan, exempelvis förekomsten av växthusgaser. Med hjälp av den kunskapen om dåtidens klimat hoppas forskarna kunna göra bättre prognoser om framtidens klimat och förutsäga klimatförändringar.

- Förhoppningsvis kommer en bättre förståelse av klimatsystemet att leda till lämpliga åtgärder för att undvika stora klimatförändringar, säger Raimund Muscheler.

EU bidrar med 2,2 miljoner euro till finansieringen av projektet, som samordnas av Alfred Wegener Institut i Tyskland.