Lunds två dolda dammar ska bli rekreationsområde

Illustration på hur sjöarna på LTH:s campus kan komma att se ut
Illustration på hur det kan komma att se ut vid sjöarna på LTH:s campus (Sweco)

De igenväxta sjöarna på LTH:s campus ska nu rustas upp. Ansiktslyftningen innebär bland annat att sjöarna redan inom ett år kommer att nås av en eller flera stigar, få flera soldäck, ny belysning och kanske en grillplats. En iläggningsplats för båtar vid nollningens årliga regatta blir det också.

- Sjöarna är en outnyttjad möjlighet, helt klart. Tanken är att detta ska bli ett ställe att fika, plugga, spana på höstens sjöslag eller bara njuta av solen, sammanfattar Karin Landström, lokalplanerare vid Lunds universitet.

Upprensning och gallring av buskaget har redan dragit igång och i sommar bygger man iläggningsplatsen samt ett av soldäcken, en tre våningar terrass i västerläge som förmodligen blir ett populärt tillhåll soliga dagar.

Eftersom det stupar rejält kring sjöarna måste man påla vissa av terrasserna. Via en trappa kommer man ner till däcket i vattenläge.

- Det finns vissa svårigheter att lösa, bland annat konstruktionerna eftersom det är lerkanter och branta sidor. Men projektet tar ett problem i taget och förhoppningen är att området blir ett vackert och trevligt tillskott till parken till glädje för alla, säger Karin Landström som tillägget att vattnet snarare borde kallas parkdammar.

I folkmun kallas området sjöarna. Den största heter till och med ”Sjön”.

- Men egentligen vore parkdammar en mer passande beskrivning. Grumligt men vackert!

8-9 miljoner kommer upprustningen att kosta, som bekostas till lika delar av Lunds universitet och Akademiska Hus. Förmodligen blir det också ett bidrag från Lunds kommuns ”Hållbara städer”. Allt förväntas vara klart i början av nästa år och kunna finnas tillgängligt från nästa sommar, eftersom bland annat gräset först måste etablera sig.