Lunds universitet återlämnar böcker till rättmätiga arvtagare

Agathe Lasch (1879–1942) var Hamburgs första kvinnliga professor och ett stort namn inom tysk språkvetenskap. Hennes specialitet var lågtyska (plattyska), ett språk som under medeltiden påverkade de nordiska språken starkt. Hon hade kontakt med forskare i Lund, särskilt Erik Rooth, som också sysslade med det medeltida lågtyska språket. Flera brev från henne finns i hans brevsamling på Universitetsbiblioteket i Lund. Lasch är också känd för det öde som drabbade henne under Förintelsen under andra världskriget.

Agathe Lasch föddes i Berlin i en judisk köpmansfamilj. Hennes Mittelniederdeutsche Grammatik (1914) är ett standardverk som kom till under hennes tid i Pennsylvania i USA. Hon blev professor i lågtysk filologi i Hamburg 1923 och studerade särskilt den medeltida Hansans språk och tyska dialekter. Efter nazisternas maktövertagande förlorade hon sin professur 1934, trots svenska försök att bistå henne. Hon flyttade tillbaka till Berlin. Hon förbjöds att publicera sin forskning och att besöka forskningsbibliotek. Hennes eget bibliotek om 4000 böcker beslagtogs av Gestapo 1942. Hon kallades till professurer vid lärosätena i Tartu och Oslo men förhindrades att resa dit. 1942 deporterades hon till Riga, där hon mördades av nazisterna den 18 augusti.

Efter andra världskriget påträffades rester av Agathe Laschs bibliotek. År 1951 beslöt Jewish Cultural Reconstruction Inc. att dessa böcker skulle sändas till Tyska seminariet i Lund. Böckerna har intill nu tillhört HT-biblioteken och Universitetsbiblioteket i Lund. Det rör sig om ett tiotal böcker i skilda ämnen (historia, litteraturvetenskap och filologi) – alltså
en liten spillra av hennes forna bibliotek. Universitetsbiblioteket har på senare år haft kontakt med tyska forskare som sysslar med Agathe Lasch. Det har nu gjorts en överenskommelse om att skänka böckerna till de personer som i Tyskland är hennes rättsligt erkända arvtagare.

För mer information, kontakta Per Stobaeus, Universitetsbiblioteket i Lund.