Lunds universitet i stort projekt om evolutionen

Tobias Uller

John Templeton-stiftelsen anslår 5,7 miljoner brittiska pund (cirka 70 miljoner kronor) till åtta lärosäten för ett brett samarbete kring evolutionsforskningen. Lund är det enda universitet utanför USA och Storbritannien som får pengar för att delta i samarbetet.

Sammanlagt kommer omkring 50 forskare inom skilda discipliner att ta ett samlat grepp på hur evolution fungerar. Bland annat kommer biologer att samarbeta med filosofer. Det breda angreppssättet, på engelska kallat ”Extended evolutionary synthesis”, innebär nya perspektiv på relationen mellan gener, organismer och miljö.

Traditionellt anses generna styra utveckling och arv och ge förutsättningarna för evolutionen genom naturligt urval. Det bredare perspektivet sätter organismerna som sådana i fokus.

– Ett sådant perspektiv öppnar upp för nya frågor, till exempel om miljöns direkta inverkan på individers utveckling även påverkar evolutionens riktning och hastighet, säger Tobias Uller, biträdande projektledare och universitetslektor vid Lunds universitet.

Anslaget på cirka 70 miljoner kronor är ett av de största hittills till evolutionsforskningen. Projektet leds från universitetet i St Andrews tillsammans med Lunds universitet. Andra lärosäten som ingår i samarbetet är: Stanford, Cambridge, Southampton, Indiana, Clark University och Santa Fe Institute.

För mer information
Tobias Uller, universitetslektor och biträdande projektledare
Lunds universitet, biologiska institutionen
tobias.uller@biol.lu.se